Kindergarten Books > Yo-Yo’s Friday

Yo-Yo’s Friday

Written by Datya Ben-Dor / Illustrated by Avi Katz / Publihser: Modan

Distribution: 110,000 copies in 2014

Yo-Yo is busy preparing for Shabbat. In the marketplace he buys one watermelon, two cucumbers, three tomatoes… until his basket is full to the brim. A rhyming, humorous story by one of Israel’s beloved children’s author, Datya Ben-Dor, describing the preparations and anticipation of the Sabbath.

Family Activities

השבת היא יום מיוחד בשבוע, ובבתים רבים יש הכנות רבות  לקראתו. סיפורו של יויו נותן משתף אותנו בטעמן של ההכנות לשבת, ושל הרגיעה והמנוחה שבאות בעקבותיהן...

Read More   

Classroom Activities

ההכנות לקראת שבת בונות את הציפיה אליה ומסייעות לחגוג אותה באופן שונה ומיוחד משאר ימות השבוע.  גם בגן הילדים, הכנות מיוחדות וסדר יום שונה ביום שישי בונים בקרב הילדים ...

Read More   

הורים יקרים,

השבת היא יום מיוחד בשבוע, ובבתים רבים יש הכנות רבות  לקראתו. סיפורו של יויו נותן משתף אותנו בטעמן של ההכנות לשבת, ושל הרגיעה והמנוחה שבאות בעקבותיהן.

"יום זה מכובד מכל ימים" (מתוך זמירות לשבת) או: "וקראת לשבת עונג" (ישעיהו נח)

יויו טורח ואוסף מצרכים רבים לקראת שבת, כדי לכבדה במאכלים מיוחדים. ההכנות לקראת שבת בונות את הציפיה אליה ומסייעות לחגוג אותה באופן שונה ומיוחד משאר ימות השבוע.

מקורות רבים מספרים לנו על הטעם המיוחד של ארוחת השבת ועל ההכנות אליה. תוכלו להיזכר יחד בשירים ובסיפורים שעוסקים בשבת, למשל הסיפור התלמודי על "יוסף מוקיר שבת" שהתאמץ מאוד על מנת שתהיה לו ארוחת שבת ראויה, וכן באגדת חז"ל "התבלין החסר" בעיבודה של דבורה עומר. שבת שלום!

דתיה בן דור נולדה בשנת 1944 באלכסנדריה שבמצרים, ועלתה לארץ בגיל שנה וחצי. בראשית דרכה המקצועית עסקה בן דור בחינוך מוסיקלי, והיא כתבה תסריטים ושירים לתכניות טלוויזיה רבות לגיל הרך: "פרפר נחמד", "רחוב סומסום" ועוד.  שירים לפעוטות וספרי ילדים רבים פרי עטה ידועים ואהובים, כגון " אני תמיד נשאר אני", "דגדוגים", "אותיות מפטפטות", ו"ככה זה בעברית". דתיה בן דור זכתה באותות הוקרה על תרומתה לספרות ילדים, ביניהם פרס אקו"ם ופרס ביאליק למפעל חיים בספרות ילדים.

פעילות בחיק המשפחה

  • אפשר לדפדף יחד בספר ולעיין באיורים המשעשעים של אבנר כץ. ילדיכם יכולים למצוא את המצרכים שקנה יויו בשוק ולתאר את השימוש שהוא עשה בהם. כדאי לשים לב לפרטים שמופיעים באיורים, שאינם מפורטים במילים של הסיפור. האם הם הצחיקו את ילדיכם?
  • אפשר לשוחח יחד על ההכנות שלכם לשבת. האם אתם עורכים קניות בשוק או בחנות ירקות? אלו מאכלים מאפיינים את ארוחות השבת במשפחה שלכם?
  • יויו מכין מגוון מעדנים מהירקות שהוא קונה. אפשר לשוחח יחד: אלו מאכלים אתם מכינים ממלפפונים, עגבניות, תפוחי אדמה וכד'?
  • האם ילדיכם שותפים להכנות לשבת? גם ילדים צעירים יכולים לסדר את החדר, לעזור במטבח ולערוך את השולחן לקראת שבת. בעקבות הסיפור אפשר להציע לילדיכם להכין גם קישוטים מיוחדים לשולחן השבת.
  • יויו אינו קונה רק אוכל, הוא גם מביא הביתה פרחים כדי לחגוג את היופי והייחוד של יום השבת. אפשר להכין יחד זר פרחים מנייר צבעוני, שיקשטו את הבית לכבוד שבת.
  • האם אתם מכירים שירים או סיפורים נוספים שכתבה דתיה בן דור? אפשר לחפש אותם בבית, בגן או בספרייה המקומית וליהנות מהם יחד עם ילדיכם.
  • גם אתם יכולים להכין "פסל" מתפוח אדמה. בעזרת קיסם מצמידים לתפוד שני זיתים לעיניים, חתיכת גזר לאף ורצועת פלפל אדום לפה. ומה כדאי להצמיד לראש, שיער או כובע? אנו מאחלים לכם קריאה ופעילות נעימה!

גננת יקרה,

השבת היא יום מיוחד בשבוע, ובבתים רבים יש הכנות רבות  לקראתו. סיפורו של יויו משתף אותנו בטעמן של ההכנות לשבת, ושל הרגיעה והמנוחה שבאות בעקבותיהן.

"יום זה מכובד מכל ימים" (מתוך זמירות לשבת)

יויו טורח ואוסף מצרכים רבים לקראת שבת, כדי לכבדה במאכלים מיוחדים. ההכנות לקראת שבת בונות את הציפיה אליה ומסייעות לחגוג אותה באופן שונה ומיוחד משאר ימות השבוע.  גם בגן הילדים, הכנות מיוחדות וסדר יום שונה ביום שישי בונים בקרב הילדים את הציפיה ליום המיוחד בשבוע, יום שבו הילדים מבלים בחיק המשפחה ואינם מבקרים בגן.

דתיה בן דור נולדה בשנת 1944 באלכסנדריה שבמצרים, ועלתה לארץ בגיל שנה וחצי. בראשית דרכה המקצועית עסקה בן דור בחינוך מוסיקלי, והיא כתבה תסריטים ושירים לתכניות טלוויזיה רבות לגיל הרך: "פרפר נחמד", "רחוב סומסום" ועוד.  שירים לפעוטות וספרי ילדים רבים פרי עטה ידועים ואהובים, כגון " אני תמיד נשאר אני", "דגדוגים", "אותיות מפטפטות", ו"ככה זה בעברית". דתיה בן דור זכתה באותות הוקרה על תרומתה לספרות ילדים, ביניהם פרס אקו"ם ופרס ביאליק למפעל חיים בספרות ילדים.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • השבת היא יום מיוחד לילדים, הרי ביום זה לא הולכים לגן! בגנים רבים מציינים את השבת ביום שישי. איך נראה יום שישי בגן שלך? האם יש לכם סדר יום שונה, סיפורים או תכנים שונים? האם אתם עורכים טקס "קבלת שבת", ואם כן – מה מאפיין אותו? האם הילדים שותפים ל"הכנות לשבת" בגן? אפשר להקצות משחקים מיוחדים, תחפושות ואביזרים, אפילו "בגדי שבת" לבובות כדי לעזור לילדים להפנים את הייחוד של השבת ולהגביר את הציפיה אליה.
  • אפשר להציע לילדים לדפדף בעותקים האישיים של הספר ולעיין באיורים המשעשעים של אבנר כץ. הם יכולים למצוא את המצרכים שקנה יויו בשוק ולתאר את השימוש שהוא עשה בהם. כדאי לשים לב לפרטים שמופיעים באיורים, שאינם מפורטים במילים של הסיפור. האם הם הצחיקו את הילדים?
  • בעקבות הסיפור אפשר לעצב את הגן כ"שוק", עם דוכנים לקניית ירקות, פירות, חלות ועוגות לשבת. אפשר גם להכין מנייר צבעוני פרחים לקישוט שולחן השבת.
  • יויו מכין מגוון מעדנים מהירקות שהוא קונה. אפשר לבלות שבוע סביב הספר, כאשר בכל יום מכינים מאכל אחר ממלפפונים, עגבניות, תפוחי אדמה וכד'. ביום שישי אפשר לערוך "סעודת שבת" מהמטעמים השונים!
  • אפשר להזמין את ההורים לקבלת שבת חגיגית בגן, בה הילדים ימחיזו את הסיפור, יגישו מאכלים שהכינו וישירו יחד שירי שבת.
  • האם ילדי הגן שותפים להכנות לשבת בגן? האם הם עוזרים לסדר את החדר, עוזרים בהכנת עוגה או חלות, ולערוך את השולחנות לארוחת עשר מיוחדת. בעקבות הסיפור הילדים יכולים להכין גם קישוטים מיוחדים לשולחן השבת המשפחתית.
  • האם יש בגן שירים או סיפורים נוספים שכתבה דתיה בן דור? אפשר ללמד אותם לילדים.
  • כמו יויו הילדים יכולים להכין "פסל" מתפוח אדמה. בעזרת קיסם מצמידים לתפוד שני זיתים לעיניים, חתיכת גזר לאף ורצועת פלפל אדום לפה.
  • רעיונות נוספים ניתן למצוא בדף לגננת בעקבות הסיפור "התבלין החסר" כאן, והשיר "מי אוהב את השבת" כאן. שבת שלום וקריאה נעימה!

תודה רבה לגננת לימור בכר מגן כוכב ברמת גן שמקפידה לשתף אותנו בפעילויות מקסימות שהיא עורכת בעקבות הספרים. הפעם זכינו לקבל תמונות יפות ותיאור פעילות מגוונת שערכה עם הילדים בעקבות "יום שישי עם יו-יו" וסיפרה:

"בתחילה קראנו את הסיפור יחד במליאה ואח"כ קראנו אותו שוב בקבוצות כשכל ילד מחזיק ספר בידו. בתום ההקראה פעלתי באופנים שונים:

בקבוצה אחת סיפרו הילדים האם הם מקיימים ארוחת שבת, עם מי הם סועדים ומה הם אוכלים. הילדים נהנו לשתף בחוויות מארוחות שבת אצל הסבים והסבתות או עם משפחתם המצומצמת ולאחר מכן ציירו הילדים את שסיפרו.

בקבוצה השנייה הכינו הילדים רשימת קניות, כפי שיו יו הכין. ילדים רבים הכינו רשימת קניות שהיו רוצים לקנות (ממתקים, משחקים ועוד). הילדים הדביקו דבקיות עם מספרים וציירו את כמות הפריטים שבחרו.

בקבוצה השלישית סיפרו הילדים על ההכנות לשבת ועל השבת בביתם.

הילדים נהנו מההומור בסיפור ומהחריזה".

kohav-rg1    kohav-rg2


תודה רבה לאנה חייט, גננת גן לוטם באלפי מנשה
 ששיתפה בפעילות חשבונית שערכה עם ילדי הגן בעקבות הספר:

"לאחר שיחה מקדימה וקריאה ראשונית של הספר, יצרו הילדים את העזרים לפעילות (כפי שמופיעים בספר): אבטיח 1, 2 מלפפונים, 3 עגבניות ועוד. היצירה התנהלה בקבוצות, כאשר כל קבוצה הייתה אחראית ליצור מוצרים אשר קנה יויו בשוק באותו יום ובאותה הכמות. לאחר מכן, יצרנו כרטיסיות עם מספרים ועיצבנו לוח חשבון פעיל, מעורר עניין וסקרנות, בו הילדים מתאימים את המספר (סמל גרפי) לכמות וכך רוכשים את ההבנה הכמותית של המספרים בתחום ה – 10.

yoyo-gan-lotem-1

From the Field

  • מספרת ענת פלכטמן מנהלת גן סחלב בהוד השרון: הכנו עם אחד האבות בגן חלה לשבת. פתחנו בגן דוכן וערכנה מכירה של חלות ולחמים. מכרנו בדוכן גם מכירה של פירות וירקות ותמחרנו אותם.
  • גם בגן כלנית ברעננה של הגננת חן גוטגלד הקימו שוק. הספר התחבר לנושא חשבון.
  • הגננת עינת שוקרון מגן רימון בקיבוץ ארז משתפת: קיימנו עם הילדים שוק פירות וירקות - בוגרים הגן היו המוכרים והצעירים היו הקונים. השתמשנו בפירות ובירקות אמתיים ובמטבעות פוגים. הייתה פעילות נהדרת ולמידה רבה של כמות ומנייה ופעולות חשבוניות שהילדים עשו תוך כדי משחק.
  • כתבה הגננת גלית זלצר מגן רקפת בשאר ישוב: כל משפחה שלחה לגן סלסלה עם חפץ שמאפיין את השבת שלהם. היה מקסים!
  • בגן זית במושב תנובות הכינו ילדים הגן והגננת יעל ויסמן דברי מאכל רבים: מלפופונים חמוצים, עגבניות שרי מגינת הגן, תפוזונים סינים, פרחים מהגינה. את כל התוצרים חילקו ולקחו הביתה ביום שישי.
  • אפרת גלרנטר גננת גן ערבה בגבעת שמואל הכינה עם ילדי הגן פרחים מנייר לקישוט שולחן השבת בגן.
  • כתבה לנו הגננת שרה עזיזי מגן רימון בגבע בנימין: הוחלט עם ילדי הגן כי גם אנחנו נכין מיני מאכל שונים מתפוזים, כפי שהכין יו-יו. כל ילד הביא לגן תפוז וכל אחד מהילדים החליט מה הוא רוצה להכין מהתפוז שלו. התחלקנו לקבוצות וכל ילד הכין מאכל אחר: חלק מהילדים סחטו מיץ תפוזים, אחרים פרסו את התפוזים לפרוסות (בהשגחת הצוות), אחרים רקחו ריבת תפוזים והיו ילדים שהכינו קליפות תפוזים מסוכרות. הילדים טעמו בנאה רבה מכל המאכלים.
  • ילדי גן עומר מעכו והגננת אולגה טלרמן למדו את נושא השוק על ידי סיור בשוק הטורכי בעכו העתיקה. כשחזרו לגן הילדים הקשיבו ליצירה 'השוק הפרסי' מאת אלברט קטלבי וכן למדו שירים בנושא שווקים.
  • כתבה הגננת אורייט שלמי מויאל מגן ארגמן בהרצליה: בשבוע של ספר זה חגגנו בגן. הפקנו מהספר את המקסימום מבחינה שפתית, חשבונית, ערכית (ייחודיות השבת, הערכות לשבת בכל בית). יצרנו אמצעי המחשה לסיפור, וכשקראתי את הסיפור לילדים בפעם השנייה הזמנתי ילדים שידביקו את ההמחשה על הלוח. כמו כן השתמשנו באמצעי המחשה אמיתיים, הצגנו ומנינו. לוח התוכן במהלך כל השבוע היה מיועד לספר והיה נגיש לילדים והם מאוד נהנו לסדר את הרצף לפי הסדר הכרונולוגי, למנות ולספור בזמנם החופשי. שוחחנו על ההכנות לשבת בכל בית ובית ולקראת קבלת שבת באותו שבוע נערכנו ברצינות רבה: ניקינו יחד את הגן, הכנו חלות והתלבשנו חגיגי.
  • בגן הראשונים טרום חובה במבשרת ציון הקריאה הגננת נורית צבי את הסיפור והם ציירו את כל הפרטים המצויינים בספר והתייחסו לכמויות. אחר כך יצאו ילדי הגן והגננת לחנות הירקות הסמוכה לגן עם סל וכרטיסים שהכינו מראש. כמו יו-יו רכשו פירות וירקות. הילדים התבקשו להביא מהבית מוצרים שיו-יו קנה בסיפור והרחיבו את הלמידה החשבונית.
  • ליאת חורש גננת גן חצב בתל תאומים ערכה עם הילדים רשימה של הדברים האהובים בשבת והזמינה את האימהות בגן לערב בנושא שבת בו ביצעו הפרשת חלה.
  • ילדי גן פרפרים בעפולה והגננת ז'קלין אלגרבלי הזמינו לגן ארבע אימהות, כל אימא סיפרה איך אצלם בבית מתכוננים לשבת. בתום השיחה הכינו הילדים והאימהות אגרטלי פרחים לשבת ואפו חלות.
  • שיתפה סאוסן חאזן מגן המעיין בעין כרם: הכנו מאכלים שונים לפי הספר ויצירות מחומרים שונים. גם מהירקות עצמם הכנו יצירות!

יום שישי של יויו

מאת: דתיה בן דור | איור: אבנר כץ

תרגום לרוסית של ההצעות להורים המודפסות בדפים האחרונים של הספר

Йойо готовится к субботе

Датья Бен Дор

Иллюстрации: АвнерКац

 

Дорогие родители,

Суббота (шаббат) – это особенный день, и во многих семьях к нему старательно готовятся. Рассказ Йойо вводит нас в атмосферу подготовки к субботе и спокойствия и отдыха, которые наступают вследствие этой подготовки.

"Этот день важнее всех других" (из субботних песнопений) или "И назовешь субботу отрадой" (Йешайа 58:13)

Йойо старается собрать как можно больше продуктов к субботе, чтобы отметить ее особенными кушаньями. Подготовка к субботе усиливает предвкушение праздника и помогает встретить этот день особенно,  отлично от других дней недели.

Многие источники рассказывают нам об особенном вкусе субботней трапезы и о подготовке к ней. Можно вместе вспомнить песни и рассказы о субботе, например, рассказ из Талмуда "Йосеф – почитатель шаббата" (Йосеф прикладывал большие усилия, чтобы была у него достойная субботняя трапеза), или притчу наших мудрецов "Недостающая приправа" в переложении Дворы Омер. Шаббат шалом!


 

Занятия в кругу семьи

  • Можно вместе перелистать книжку и рассмотреть забавные иллюстрации АвнераКаца. Дети могут поискать продукты, которые Йойо купил на рынке, и рассказать, как он их использовал. Особенно стоит обратить внимание на детали на рисунках, о которых не говорится словами. Рассмешили ли они ваших детей?
  • Можно побеседовать о приготовлениях к субботе. Делаете ли вы покупки на рынке или в овощном магазине? Какие кушанья обычно бывают в субботу на столе вашей семьи?
  • Йойо готовит множество блюд из купленных овощей. Можно поговорить о том, что вы готовите из огурцов, помидоров, картошки и др.
  • Участвуют ли ваши дети в приготовлении к субботе? Даже маленькие дети могут убрать комнату, помочь на кухне и накрыть на стол. По следам рассказа можно предложить детям приготовить какие-нибудь особенные украшения для субботнего стола.
  • Йойо покупает не только продукты, он также приносит домой цветы, чтобы отметить красоту и особенность субботы. Можно вместе приготовить букет цветов из разноцветной бумаги для украшения дома к субботе.
  • Знаете ли вы еще какие-нибудь стихи или рассказы, коорые написала Датья Бен Дор? Можно поискать их дома, в садике или в библиотеке и вместе с детьми получить удовольствие и от них тоже.
  • Вы тоже можете сделать "статуэтку" из картофелины.. С помощью зубочисток прикрепите к картофелине две маслины для глаз, кусочек морковки для носа и полоски красного перца для губ. А что будет на голове: волосы или шляпа?

Датья Бен Дор родилась в 1944 году в Александрии, в Египте и приехала  в Эрец Исраэль в возрасте полутора лет. В начале пути она занималась музыкальным образованием, писала сценарии и песни для многих телевизионных программ: "Парпарнехмад", "РеховСумсум" и других. Среди известных и любимых стихов для малышей м детских книжек, которые написала Датья Бен Дор, такие, как "Ани тамиднишарани" ("Я всегда остаюсь самим собой"), "Дигдугим" ("Щекотка"), "Отийотмефатпетот" ("Буквы – болтушки") и "Каха зэ бэиврит" ("Так это на иврите"). Датья Бен Дор удостоена многих знаков признания за свой вклад в детскую литературу, среди них приз АКУМ и приз имени Бьялика за жизненный вклад в развитие  детской литературы.