Kindergarten Books > Bagels From Benny (in Hebrew: Grandfather’s Bakery)

Bagels From Benny (in Hebrew: Grandfather’s Bakery)

Written by Aubrey Davis / Illustrated by Dusan Petricic / Publisher: Kinneret / Translated by Iris Erb

Distribution: 3,000 copies in 2010; 45,000 copies in 2011

בני עוזר במאפיה של סבא מידי בוקר. כאשר מסביר סבא לבני למי צריך להודות על הלחמניות הנפלאות, מניח בני מידי שבוע שקית מלאה לחמניות בבית הכנסת, ואלוהים אוכל אותם בתיאבון – או שכך לפחות בני חושב.

Family Activities

הסיפור מעניק לנו הזדמנות לשוחח עם ילדינו על הכרת הטוב, הבעת תודה, והאמונות שלנו.

Read More   

Classroom Activities

סוף שנת הלימודים מהווה הזמנות מצוינת להכרת הטוב. אפשר לשוחח על הדברים הטובים שהיו בגן השנה ולחשוב מי היה שותף להם. כתבו וציירו יחד מכתבי תודה לאנשים המסייעים ...

Read More   

המאפייה של סבא / אוברי דייוויס

איור: דושאן פטריצ'יץ'

הורים יקרים,

מִדֵי שבוע מניח בני שקית של לחמניות בייגלה בתוך ארון הקודש בבית הכנסת והן נעלמות. מה קרה ללחמניות? מקורו של הסיפור "המאפייה של סבא" במעשייה יהודית-עממית מספרד של ימי הביניים, "האנוס והלחם". קריאה משותפת של הסיפור מעניקה להורים ולילדים הזדמנות לשוחח על הכרת הטוב, על הבעת תודה ועל האמונות שלנו.

הכרת הטוב והבעת תודה - "עַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת" (מתוך תפילת העמידה)

איך אומרים תודה? הכרת הטוב עוברת כחוט השני לאורך הסיפור: גברת גרין מבקשת להודות לסבא על הלחמניות שהוא אופה, בני מחפש את הדרך להפנות תודה לשמים, והאיש העני ששבע מן הלחמניות שמצא בארון הקודש, מבטיח כי מעתה גם הוא יעזור לאחרים.  לכולם משותפת ההכרה כי אין בעולם דבר שהוא מובן מאליו, וכי עלינו להעריך את הדברים הטובים שהתברכנו בהם, לשמוח בחלקנו ולהודות על מה שניתן לנו.

הספר המאפיה של סבא חולק ל45,000 ילדים במסגרת ספריית פיג'מה לפני חמש שנים (בשנת הלימודים תשע"א) וקיבלנו עליו הדים חיוביים מאוד. אנחנו שמחים לתת הזדמנות לדור חדש של ילדים להכיר את הספר ולהנות מהפעילות סביבו.

תוכלו להעזר בשפע הפעילויות והרעיונות שנמצאים באתר.

פעילות בחיק המשפחה

  • לאן נעלמו הלחמניות? כדאי לעצור את הקריאה באמצע ולשאול את ילדיכם מה לדעתם קרה ללחמניות בארון הקודש. האם, כמו בני, גם הם הופתעו לגלות שמישהו אכל אותן?
  • אפשר לשחק יחד במשחק התודה: אחד המשתתפים פותח במילים: "אני רוצה לומר תודה על ...", ומספר על דבר טוב בחייו: מקרה טוב שקרה לו, או משהו טוב - קטן או גדול - שראה, שמע, טעם או הריח. הבא אחריו משלים את המשפט כרצונו, וכך הלאה. אפשר לערוך סבב משפחתי של תודה בארוחת הערב או לפני השינה.
  • אפשר להביע תודה גם באמצעות שיר! האם אתם מכירים שירי תודה (לדוגמה: "מתנות קטנות" של רמי קליינשטיין, "תודה" של עוזי חיטמן, "אלוהים נתן לך במתנה" של איתן מסורי, "אנשים טובים" של נעמי שמר)?
  • מי עוזר לנו ביומיום? אנשים רבים עוזרים לנו ביומיום - המאבטח בכניסה לקניון, הקופאית במרכול, עובדי ניקיון. במעגלים קרובים יותר אלה השכנים שמשחקים איתנו בחצר, בני משפחה, הצוות החינוכי בגן ועוד. אפשר להודות להם במילה "תודה", ואפשר לשמח אותם במכתב או בציור. חשבו למי אתם רוצים להודות וכיצד תוכלו לעשות זאת ולשמח אותו.
  • ילדים קטנים, שאלות גדולות: השאלה כיצד מודים לאלוהים מטרידה את בני. הוא בוחר לעשות זאת בבית הכנסת כי הוא מאמין שזהו המקום שבו אנשים מדברים עם אלוהים. כמו בני, ילדים רבים מעלים שאלות גדולות: האם אלוהים קיים? איפה הוא גר? האם הוא ישמע אותי אם אדבר אליו? בעקבות הסיפור תוכלו לשוחח עם ילדיכם על האמונות שלכם ולעודד גם אותם לשאול שאלות גדולות.
  • כדאי לשוחח על הסוף המפתיע של הסיפור ועל דברי סבא כי בזכות המעשה של בני "העולם נעשה מקום קצת יותר טוב". אפשר להיזכר יחד בפעמים שילדיכם עשו מעשה טוב ועזרו לאחר, ולחשוב איך בזכות המעשים שלהם העולם הופך למקום טוב יותר.
  • מתכון ללחמניות בייגלה חומרים: 2 כוסות קמח, כפית שמרים מהירים, ¾ כוס מים, ½1 כפות שמן, 2 כפות סוכר, כפית מלח. אופן ההכנה: לושו את כל החומרים יחד עד שתקבלו כדור בצק רך. במידת הצורך, הוסיפו מעט קמח. הניחו לבצק עד שיכפיל את נפחו. לאחר מכן צרו לחמניות בצורת בייגלה. הברישו בתערובת ביצה ופזרו מעליה שומשום. הניחו ללחמניות לתפוח שוב. אפו בחום של 190 מעלות עד שצבען של הלחמניות זהוב. בתיאבון!

גננת יקרה,

הכרת הטוב והבעת תודה - "עַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת"
(מתוך תפילת העמידה)

הספר המאפיה של סבא חולק ל45,000 ילדים במסגרת ספריית פיג'מה לפני חמש שנים (בשנת הלימודים תשע"א) וקיבלנו עליו הדים חיוביים מאוד. אנחנו שמחים לתת הזדמנות לדור חדש של ילדים להכיר את הספר ולהנות מהפעילות סביבו.

תוכלו להעזר בשפע הפעילויות והרעיונות שנמצאים באתר.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • הצענו להורים בבית לשיר עם הילדים שירי תודה מוכרים כמו "תודה" של עוזי חיטמן, "אלוהים נתן לך במתנה" של איתן מסורי, "הללויה" של גלי עטרי. אפשר להדביק את מילות השירים על דפי בריסטול, לקשט, ליצור שירון קטן ולשיר ביחד!
  • סוף שנת הלימודים מהווה הזמנות מצוינת להכרת הטוב. אפשר לשוחח על הדברים הטובים שהיו בגן השנה ולחשוב מי היה שותף להם. כתבו וציירו יחד מכתבי תודה לאנשים המסייעים בפעילות השוטפת של הגן - השומר, מנקה הרחוב, מדריכות החוגים, הורים מתנדבים וכו'
  • עזרה לאחר: בעקבות הסיפור ניתן לשוחח על עזרה במטלות שונות בבית ובסביבה- בני ממלא תפקיד חשוב ועוזר לסבא במאפיה. אילו תפקידים קיימים במשפחה? האם גם לילדים יש תפקידים בבית? על אלו משימות אחראים הילדים בגן? הציעו לילדים לבחור תפקיד קטן חדש ולמלא אותו, לפחות יום אחד.
  • חפשו בספר את "מעגל הנתינה". מי נותן? מי עוזר? מי מעביר הלאה דבר טוב?
  • "המוציא לחם מן הארץ" - מהחיטה אל הלחם: הלחם הוא מרכיב מאוד חשוב בתפריט האנושי באיזור שלנו. כדי לסמל את חשיבותו המיוחדת של הלחם קבעו חכמים ברכה מיוחדת שמברכים רק על לחם "המוציא לחם מן הארץ".
  • יש גם חשיבות מיוחדת במסורת לנהוג כבוד בלחם, להשתדל לא להשחית ולא לזרוק אוכל בכלל ולחם במיוחד.
  • כיצד "מוציאים לחם מן הארץ"? שוחחו אילו כוחות טבע עזרו לחיטה ולשאר החומרים, לגדול. מה צריך האדם לעשות על מנת להפוך חיטה ללחם?
  • בהזדמנות זו אפשר להזכר בשני הספרים האחרונים שעסקו גם בעבודת האדמה (הטרקטור בארגז החול) וגם במרכיביה השונים של החיטה (התרנגולים והשועל).

סוף השנה בספריית פיג'מה:

אנו מקווים שנהניתן מהשתתפותכן בתכנית "ספריית פיג'מה"! לקראת סוף שנת הלימודים, אנחנו מציעים לכן לחשוב על דרך מתאימה "להיפרד" מהתכנית. מומלץ לעבור יחד עם הילדים על תשעת הספרים שחולקו, להיזכר בסיפורים, ולהשוות חוויות והעדפות.

אולי תרצו גם לשקול:

  • שילוב הספרים והערכים באירוע סוף שנה עם ילדי הגן והורים
  • קישוט את הגן בפתגמים שלימדתן
  • הכנת "ספר הגן" או קובץ סיפורים של הילדים
  • עריכת תערוכה של צילומים של הורים וילדים קוראים ספרים בחיק המשפחה

וכמו תמיד, אל תשכחו לשתף אותנו בעשייה!

From the Field

  • הגננת לאה לוי גן תל"י אקסודוס: ערכנו שתי פעילויות בנושא הכרת תודה- הפעילות ראשונה התייחסה בעיקר לצורך להודות לכל מי שעוזר לנו בחיינו. הכנו ציורים ואימרות תודה וחילקנו בשכונה לירקן, למוכר במכולת, לפקידה , לגנן שעובד מסביב לגן, ולמנקה שמטאטא את המדרכות והכביש ברחוב. הפעילות השנייה התייחסה לתוכן הדברים של סבא בסיפור שאמר שיש להודות לאלוקים על האדמה שברא כי היא הנותנת לנו את החיטה שממנה יש לחם ולחמניות. לקחנו שבולים הוציאנו את גרגרי החיטה טחנו והכנו קמח. הוספנו קמח והכנו בצק וכל ילד הכין לחמניות לקבלת שבת משותפת. בנוסף הכנו גם חלות לשבת להורים.
  • הגננת סילבי מרן גן נועם עפולה: הילדים הכינו "אלבומי אמירת תודה" לקייטרינג שהביא לגן את הארוחות, למדריכה מהחוג ולספריית פיג'מה.
  • הגננת סנדרה ליפקופקר והסייעת נחמה בן- שלוש, גן דקל, ערד: קיימנו דיון בו כל ילד הביע את דעתו לגבי האמונות שלו ואת תודתו בעל פה. כדי לציין את ערך הכרת הטוב והבעת תודה, קישרנו את עליית הרגל לירושלים בשבועות ויצרנו את" הכותל המערבי". בין האבנים הילדים הכניסו פתקים בהם כתבו תודה אישית לאלוהים או בקשו משאלה. בקריאה השנייה של הסיפור, ציירו עבורינו את איורי הספר על גליל נייר פרגמנט והעברנו את הסיפור בטלוויזיה מאולתרת עשויה ממגירה ישנה. בהמשך, אפינו עם הילדים והכנו מתכון אורייני ללחמניות בייגלה - הילדים התאימו תמונות של המצרכים למילה הכתובה.
  • אלה מרכוס גן סיפן נצרת עלית: שוחחנו בנושא הנתינה. וגילינו שנתינה גם תורמת משהו לנפש, האדם הנותן מרגיש מאושר. הזכרנו את כל מה שעשינו בגן בנושא הנתינה: ביקרנו ילד מהגן שהיה חולה בבית זמן ממושך, הכנו מתנות לעוורים וערכנו קונצרט בבית העוור, ניקינו את הסביבה הקרובה לגן, הכנו שי לחייל ביום העצמאות, סלסלות ביכורים לנזקקים לשבועות, הילדים דיברו על המעשים הטובים שעשו בבית ובגן ותיארו את הרגשתם בעת הנתינה ועזרה לאחר.
  • לינה סלבין גן הדר נצרת עלית: אפינו בגן לחמניות בייגלה לפי המתכון שבספר, סיימנו לקרוא את הספר ביום שישי והילדים אכלו את הלחמניות בקבלת שבת. דיברנו על תהליך הכנת לחם, ביקרנו במאפיה וראינו אך מכינים את הלחמניות.
  • אסתי זוהר, מדריכה במשרד החינוך, וגננות בנצרת עילית מצאו כי הסיפור מזמין עיסוק בנושא בית הכנסת. מה יש בבית הכנסת? (ארון קודש, ספר תורה, פרוכת, סידורים) מי הולך לשם ומתי? מה עושים שם? אלו סמלים נמצאים בבית הכנסת (מגן דוד, לוחות הברית, סמלי השבטים, מנורה). אם יש בקרבת הגן בית כנסת אולי אפשר לבקר בו ולהשוות אותו לבית הכנסת של בני. בפגישה ההכנה לספר בנצרת עילית התלבטו אסתי והגננות איזה מסר מתאים להעביר לילדים ביחס לאלוהים המופיע בסיפור. האם זה בסדר להאניש אותו ולאמר שיש לו דמות והוא אוכל לחמניות, או שיש להעביר מסר חד משמעי שלא? עלה הצורך להיות זהירות בקביעות שלנו לגבי אלוהים, בעיקר בעקבות הרב תרבותיות בגנים. אסתי ממליצה על הספר "אז מה זה אלוהים" של גיל דלסקי כספר עזר לעיבוד הנושא.
  • דליה גלרון גן חמניות נצרת עלית: שוחחנו על אלהים. היו לילדים תגובות מענינות מאוד- אלהים בכל מקום. רואה ואינו נראה. אין לו פנים, אין לו גוף והוא כמו רוח (מתגובות הילדים).

המאפיה של סבא/ אוברי דיוויס

תרגום לרוסית של ההצעות להורים המודפסות בעמודים הראשונים של הספר.

 

Дедушкина пекарня/ Обри Дейвис

Дорогие родители!

Покупатели дедушкиной пекарни благодарят его за вкусные бублики, которые он выпекает. После того, как дедушка объясняет Бене, что благодарить надо не его, а Бога за его милость, мальчик решает  выразить свою благодарность Богу каким-либо делом. Каждую неделю он кладет мешочек с бубликами в арон а-кодеш (шкаф, в котором хранятся свитки Торы) в синагоге, и Бог их с аппетитом съедает – по крайней мере, так Беня думает.

В основе книги «Дедушкина пекарня» лежит еврейская легенда из средневековой Испании. Рассказ предоставляет нам возможность поговорить с детьми о чувстве благодарности, о том, как его выразить, и о нашей вере.

Чувство благодарности и выражение благодарности - "И за твои знамения и благодеяния, которые Ты [творишь] всегда." (из молитвы Амида /Шмоне-Эсре)

Каждый человек в рассказе благодарит за то, что получает, по-своему. Покупатели благодарят дедушку за бублики, которые он выпекает,  дедушка переадресовывает их благодарность Всевышнему,  Беня ищет собственный способ поблагодарить Бога, а бедняк, который насытился бубликами, найденными в арон а-кодеш, обещает, что с этого времени и он сможет помогать другим.

Так проходит связующей нитью через весь рассказ еврейская ценность «умения быть благодарными». Умение быть благодарными - это признание того, что в мире нет ничего само собой разумеющегося. Мы должны ценить то хорошее, что выпало на нашу долю, радоваться своей участи и благодарить за все, данное нам.

Это прекрасная возможность посмотреть вместе с детьми вокруг себя и увидеть то доброе, что есть в мире.

Занятия в кругу семьи  Игра «Я хочу поблагодарить…»

Один из участников начинает словами «Я хочу поблагодарить…» и рассказывает что-то хорошее из своей жизни. Это может быть что то, что с ним случилось, или что-либо – важное или не очень - что он видел, слышал, пробовал или нюхал. Второй участник заканчивает это же предложение так, как ему хочется, и так далее. Можно организовать семейный раунд «благодарности» вокруг стола за ужином или перед сном.

Можно выразить благодарность также с помощью песни. Спойте с детьми благодарственные песни, которые вы знаете. Например: «Тода»  Узи Хитмана, «Элохим натан леха бэматана»  Э. Масори и Д.Хальфона, «Аллелуйя» К. Ошрата и Ш. Ор или песни на русском языке.

Разные  люди помогают нам каждый день: охранник у входа в каньон, кассирша в гастрономе, уборщики. В более близком окружении соседи, с которыми мы встречаемся во дворе, родные, работники детского сада и т.д. Иногда достаточно им сказать «Спасибо», а иногда они будут рады получить благодарственное письмо или рисунок. Подумайте, кого бы вы хотели поблагодарить. Опишите в письме или на рисунке те приятные минуты, которые были у вас вместе, тот случай, когда вы получили помощь, или просто радость, которую они вам доставляют.

Беню беспокоит вопрос, как можно поблагодарить Бога. Он решает сделать это в синагоге, потому что  верит, что это место, в котором люди разговаривают с Богом. Как и Беня, многие дети задают сложные вопросы: Существует ли Бог? Где он живет? Он услышит меня, если я буду говорить с ним? Поговорите с детьми о вере, как вы ее понимаете.

Хороший конец – делу венец. В конце рассказа Беня расстраивается, когда он понимает, что не Бог съедал его бублики, а бедный человек. Но дедушка объясняет ему, что благодаря его поступку «мир стал немного лучше… и какую большую благодарность, чем эта, может получить Бог?» Поговорите с детьми о неожиданном конце рассказа и о словах дедушки. Как мы понимаем связь между добрым делом Бени и благодарностью Богу? Вспомните вместе с детьми те случаи, когда они делали добрые дела и помогали другим. Свяжите это с рассказом и подумайте, как хорошие дела ваших детей делают мир  лучше.

Рецепт бубликов

Приготовьте вместе  бублики под названием «если бы у нас  было». Играют так: «Давайте приготовим бублики! Если бы у нас была мука, были бы у нас прекрасные бублики!» Ребенок приносит муку, и все радуются и благодарят его. Продолжаем: Если бы у нас был сахар…» и т.д. Принимайте с радостью и с благодарностью все, что нужно для приготовления бубликов (муку, сахар, растительное масло и т.д.) Испеките бублики и угостите ими тех, кому вы благодарны или кого вы хотите порадовать.

Ингредиенты: 2 стакана муки, чайная ложка дрожжей,

¾ стакана воды,  1,5 столовой ложки растительного масла,

2 столовых ложки сахара, чайная ложка соли.

Способ приготовления:  Смешайте вместе все ингредиенты до получения мягкого теста. Если есть необходимость, добавьте немного муки и оставьте тесто до тех пор, пока оно увеличится в объеме вдвое. После этого разделайте тесто в форме бубликов, смажьте  их взбитым яйцом и выпекайте при температуре 190 градусов до появления золотистой корочки. Приятного аппетита!

Bagels From Benny / by Aubrey Davis

Dear Parents,

The customers at Grandfather’s bakery want to thank him for the delicious bagels that he bakes.  When Grandfather explains that they should recognize God’s grace rather than thank him, Benny decides to do something to express his gratitude to God. Once a week, he puts a bag of bagels in the Torah ark (aron kodesh) in the synagogue, and God eats them happily – or so Benny thinks.

The book “Bagels From Benny” is based on a Jewish folktale, originating in Spain, in the Middle Ages. The book provides an opportunity to discuss the concept of gratitude, the expression of thanks, and our beliefs with our children.

Recognizing the good and expressing gratitude – “For your wonders and your benefits that are with us at all times” (Al nifleotecha ve’tovotecha she’bechol et) - from Silent Prayer, Amidah

The characters in the book express gratitue for what they are given – each in their own way: The customers would like to thank Grandfather for the bagels that he bakes, Grandfather directs their gratitude to God, Benny looks for a way to thank God, and the poor man who eats the bagels he finds in the Torah ark promises that from now on he will help others.

Thus, the Jewish value of “acknowledging the good” appears throughout the story.  Acknowledging the good is admitting that nothing in this world is to be taken for granted. We should appreciate the good things with which we are blessed, be happy with our lot, and thankful for what we have been given.

This is a wonderful opportunity to observe the world together with your child and acknowledge its goodness.

Family activities:

  • The Game of Thanks: One player begins a sentence with the words, “I want to say thank you for…”, and tells about something good in his or her life. It may be something that has happened to them, or anything – small or big – that he or she has seen, heard, tasted or smelt. The next player completes the sentence as he or she wishes, and so on. The whole family can play this game at dinner or at bed-time.
  • Gratitude can be expressed through songs! Sing together songs of thanks that you know, for example: Toda (by Uzi Hitman), Elohim Natan Lecha Bematana (composed by Eitan Masori), Hallujah (preformed by Gali Atari.
  • Many people help us every day: The guard at the entrance to the shopping mall, the cashier at the supermarket, housekeepers, etc. Closer to the children’s lives there are neighbors who play with us in the park, our relatives, kindergarten teachers, and more. Sometimes just saying “thank you” is enough, and sometimes people would enjoy receiving a letter or a drawing. Think of a person you would like to thank. Use the letter or a drawing to describe the good times you have had with this person, times when they helped you, or simply the happiness that they bring to your life.
  • How does one thank God? This question bothers Benny. He chooses to thank God in the synagogue, because he believes it is there that most people talk with God. Like Benny, many young children ask big questions: Does God exist? Where does he live? Will he hear me if I speak to him? Discuss your beliefs with your child.
  • All’s well that ends well! At the end of the story, Benny is disappointed to discover that it was the poor man, and not God, who ate the bagels. But Grandfather explains that thanks to Benny, “the world has become a better place… and what better thanks than that can God receive?” Discuss with your child the story’s surprising ending and Grandfather’s words. How can we understand the connection between Benny’s good deed and thanking God? Together with your child, try to remember a time when they did a good deed and helped someone. Link this incident to the story, and think about how your child’s good deed also contributed to making the world a better place.

Bagel-shaped Buns Recipe

Bake “if only we had…” bagel buns together.
This is how you play: “Let’s make bagels! If only we had flour… we would have wonderful bagels”. The child brings the flour and you thank him or her happily, then continue by saying: “If only we had sugar…” and so on. Accept every ingredient (flour, sugar, oil, etc.) into your bowl with happiness and thanks. Bake the buns and give them to people you would like to thank or please.

Ingredients:

2 cups of flour                                                 2 spoons of sugar

1 teaspoon of quick-rising yeast                       1 teaspoon of salt

1 cup of water                                                1 ½ spoons of oil

Instructions:

Mix all the ingredients together until a ball of soft dough is formed. If necessary, add a bit of flour. Set the dough aside and let it rise. Once the dough has doubled in volume, divide it into smaller portions, and form bagel-shaped buns. Brush the buns with an egg, and scatter sesame seeds on top. Let the buns rise again. Bake at 190°c degrees, until golden.

Bon Appétit!