Kindergarten Books > I Have Nobody to Play With

I Have Nobody to Play With

Written by Naomi Ben-Gur / Illustrated by witan Kedmy / Publisher: HaKibbutz HaMeuchad

Distribution: 3,000 copies in 2011

הצב פּיצי והצבי צְבִיצִי מחפשים חבר לשחק איתו, אבל לא מאמינים שיוכלו למצוא שותפים זה בזה. פיצי לא רוצה לשחק עם צבי שמַשוִויץ. צְבִיצִי לא מסוגל לדבר עם צב שלא אומר שלום. איך יוכלו קצוות כל כך רחוקים להיפגש?

Family Activities

הסיפור מְזַמן שיחה על שִעמום, על בדידות ועל חברות. מה אתם אוהבים לעשות לבד, ומה אתם אוהבים לעשות עם חברים? מי יוזם מפגשים בין חברים, הילדים או ההורים?

Read More   

Classroom Activities

נצלי רגעים שונים במהלך היום בגן לשיחה על חברות:  איך כל אחד מאתנו "קונה" חבר?  מה עושים עם חברים בגן, ובבית?  חברי את עלילת הספר עם אירועים בגן והיעזרי בה לטיפוח ...

Read More   

הורים יקרים,

הצב פִּיצִי והצבי צְבִיצִי מחפשים חבר לשחק איתו, אבל לא מאמינים שיוכלו לשחק יחד מפני שהם כל כך שונים: פִּיצִי לא רוצה לשחק עם צבי שמַשְׁוִויץ, וצְבִיצִי לא יכול לדבר עם צב שלא אומר שלום. הם רבים ומתחרים, אך לפתע התחרות והמריבה הופכות למשחק. מי היה מאמין שצב וצבי יוכלו לשחק יחד?

"קְנֵה לךָ חָבֵר"

אמא של פִּיצִי ואבא של צְבִיצִי מעודדים אותם למצוא חברים: "עם חבר אפשר לדבר, לחבר אפשר לספר, אפשר לצחוק ביחד, להמציא תעלולים, גם קצת לריב ולהשלים." טוב שיהיו לנו חבר או חברה שנוכל לעשות איתם דברים משותפים. במִשנה (אבות א ו) נאמר: "קְנֵה לְךָ חָבֵר." כשאומרים "קְנֵה", אין הכוונה לקנייה בכסף. חבר "קונים" במשחק משותף, ברצון להיות קרובים אליו. לחברים נותנים ומֵחברים גם מקבלים. אפשר גם לבקש מהם עזרה כשקשה לנו. משמעות הביטוי "קְנֵה לְךָ חָבֵר" היא שחברות לא נוצרת מעצמה. כדי ליצור אותה יש צורך בהשקעה של רצון, כוחות נפש והענקת תשומת לב.

 * הספר יחולק בגנים שזו השנה השניה שלהם בתכנית בחודש חשוון/אוקטובר

פעילות בחיק המשפחה

  • פִּיצִי וצְבִיצִי מחפשים חבר, אבל כל החברים עסוקים. רק צְבִיצִי, שהגיע ראשון הביתה, ופִּיצִי, שאף פעם לא יוצא מהבית, נמצאים בבית. הסיפור מְזַמן שיחה על שִעמום, על בדידות ועל חברות. מה אתם אוהבים לעשות לבד, ומה אתם אוהבים לעשות עם חברים? מי יוזם מפגשים בין חברים, הילדים או ההורים?
  • הכינו "דומינו חברים מכל מיני סוגים". קחו קלפי קרטון קטנים וציירו קו לרוחב כל קלף. בכל חלק ציירו חבר אחר. וכך מתנהל המשחק: כל משתתף מקבל חמישה קלפים, ואת השאר מניחים בקופה. מניחים קלף ראשון מהקופה במרכז. את המשחק מתחיל המשתתף הצעיר ביותר והוא מניח קלף שאחד מצדדיו צבוע בַּצבע של הקלף שבמרכז. התור עובר למשתתף השני, והוא ממשיך את הרצף באחד מצִדי הדומינו. מי שאין בידו קלף מתאים, לוקח אחד מהקופה. את קלפי המשחק אפשר לגזור מקרטון של קופסת דגני-בוקר גדולה או מכרטיסי מגנט שמקבלים לפעמים כפרסומת. דומינו שקלפיו עשויים מכרטיסי המגנט אפשר לשחק גם על המקרר או על הדלת.
  •  "תופסת צבים". משחק תופסת שבו לא הולכים, אלא מדלגים כמו צבי. מי שמתקפל כמו צב מתחת לשִריון (שמיכה, כרית או שולחן), הוא מוגן, ואי אפשר לתפוס אותו.
  •  "גדול השלום שכל הברכות כלולות בו" "גדול השלום, שכל הברכות כלולות בו" (ויקרא רבה ט ט). משמעות אִמרה זו היא שהמילה "שלום" כוללת בתוכה את כל הברכות שאנשים מברכים זה את זה.  
  • חִשבו על כמה ביטויים הכוללים את המילה "שלום", למשל "שלום וברכה", דרישת שלום", "שבת שלום". מתי אומרים כל ביטוי? חידון בפנטומימה: משתתף אחד מציג בפנטומימה (בתנועות בלבד, ללא מילים) ביטוי שכולל את המילה "שלום". הצופה צריך לזהות את הביטוי.   
  • פִּיצִי וצְבִיצִי לא יכלו להיות חברים כי לא הבינו זה את זה. כל אחד מהם עובר ליד השני כל כך מהר, שהוא מספיק לשמוע רק חצי ברכה. משחק "טלפון שבור": בני משפחה וחברים יושבים במעגל. הראשון במשחק חושב על מילה ולוחש אותה לזה שיושב לצדו. השני לוחש את המילה באוזן של השלישי, וכך הלאה. כשהאחרון לוחש מילה באוזן של המשתתף הראשון, מתברר בדרך כלל כי לא זו המילה שהניעה את המשחק!
  • יש שירים רבים הכוללים את המילה "שלום". בליל שבת שרים שיר שבו מברכים את מלאכי השלום המגיעים עם השבת: "שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת, מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן / מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם, מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן / מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא". (מחבר הפִּיוּט לא ידוע).  האם אתם מכירים שירים נוספים הכוללים את המילה "שלום"? השיר יכול להיות בשפה העברית או בשפות אחרות.    
  • כל אחד רוצה לזכות בברכת שלום לבבית מהחבר שלו. היכנסו אל הגן בבוקר וברכו את הגננת בחיוך ובברכת שלום מכל הלב. שימו לב איך תגיב. יש אנשים  שאתם תמיד פוגשים בדרך לגן: השומר בכניסה לגן, המוכרים בחנויות, ועוד. ברכו גם אותם והתבוננו בפנים שלהם. בערב ברכו ב"שלום" נעים את בני המשפחה החוזרים הביתה. שאלו אותם איך הרגישו למשמע הברכה, ומדוע חשוב להם לשמוע ברכה כשהם נכנסים.

גננת יקרה,

הצב פִּיצִי והצבי צְבִיצִי מחפשים חבר לשחק איתו, אבל לא מאמינים שיוכלו לשחק יחד מפני שהם כל כך שונים: פִּיצִי לא רוצה לשחק עם צבי שמַשְׁוִויץ, וצְבִיצִי לא יכול לדבר עם צב שלא אומר שלום. הם רבים ומתחרים, אך לפתע התחרות והמריבה הופכות למשחק. מי היה מאמין שצב וצבי יוכלו לשחק יחד?

"קְנֵה לְךָ חָבֵר" (אבות א,ו) על חברים וחברות בגן ובכלל-

הביטוי אולי נשמע לנו משעשע, כאילו יש חנות בה קונים חברים!  אך גם בשפה שלנו היום יש מטבע לשון דומה: מדברים על "רכישת חברים". הנושא של חברות עשוי לגעת במקומות רגישים עבור חלק מהילדים.  שימי לב לתגובות הילדים בעקבות הסיפור והעיסוק בנושא.

הסיפור על הצב והצבי יכול להוות הזדמנות לגעת בסוגיות חברתיות בגן. הביטוי "קְנֵה לְךָ חָבֵר" אומר שחברות לא נוצרת מעצמה, ונותן לגיטימציה לקושי במציאת חברים.   צְבִיצִי ופִּיצִי מתלוננים שהחבר השני אף פעם לא אומר "שלום", הוא תמיד אומר רק "שָ". לעתים קרובות ילדים רבים כי הם לא מבינים אחד את כוונותיו של השני.  נושא החברות מתאים מאד לעבודה בקבוצות קטנות.  נצלי רגעים שונים במהלך היום בגן לשיחה בלתי-פורמלית על חברות:  איך כל אחד מאתנו "קונה" חבר?  מה עושים עם חברים בגן, ובבית?  חברי את עלילת הספר עם אירועים בגן והיעזרי בה לטיפוח כישורים חברתיים בקרב הילדים.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  •  הכינו שירון של שירי שלום עם הילדים / למדי את הילדים את השיר של נעמי שמר "נגיד" (מה שלומך תודה רבה). וגם: נעמי שמר "אצלנו בחצר": .
  •  "גדול השלום שכל הברכות כלולות בו"  קשטו קיר בגן עם ביטויים שיש בהם המלה "שלום", למשל: שבת שלום, דרישת שלום, הברכה "שלום עליכם", והתשובה "עליכם השלום", עושה שלום במרומיו, שלום על ישראל, להקדים שלום ולהשיב שלום, מה שלומך?...
  • משחק "מצב הרוח" אחד מילדי הגן יוצא רגע מהחדר, ונכנס אל תוכו עם הבעת פנים מיוחדת: שאר המשתפים חוזרים על אותה הבעת פנים. אחר-כך כל אחד אומר איזה מצב רוח לפי דעתו, מביעה הבעת הפנים. 
  • העמידי את הילדים בזוגות זה מול זה. המשתתף הראשון עושה פרצופים ותנועות. המשתתף השני מחקה את התנועות  ומנסה להידמות לו כמי ראי. אחר כך מחליפים תפקידים. תוכלי להעזר בשיר של דתיה בן דורמ"פרפר נחמד" – "בדיוק אותו דבר" – עם פנטמימה של חיקוי תנועות)
  • "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (משלי כז,יט) הפסוק כתוב בשפה של שיר, ששונה מעט מהשפה בה אנחנו מדברים. הוא אומר שכמו שהמים הם מראה לַפָּנִים, לצד החיצוני שלנו, כך הלב של החברים הוא מראה לפנימיות שלנו. אנו "רואים" דרך הלב שלהם איך אנחנו מתנהגים.   כשאנחנו שמים לב ל"לב" של החבר או החברה, כלומר לרגשות שלהם, אנחנו יכולים לראות איך ההתנהגות שלנו משפיעה עליהם. אם המשחק איתנו נעים להם, או אולי כדאי לשנות אותו. שוחחי עם הילדים על  כך שמאור פנים ויחס חיובי מביא תגובת ראי המצד השני. פִּיצִי וצְבִיצִי רבו בתחילה על הפנים המשתקפים במים, אך בהמשך למדו שניהם להסתכל גם ב"ליבו" ורגשותיו של החבר ולראות דרך ההתנהגות שלו אם המשחק נעים לו. כך מצאו שניהם סוף סוף עם מי לשחק.  
  • עלילת הסיפור מתאימה מאוד למשחק סוציו-דרמטי: תוכלי להכין עם הילדים תחפושות של צבי (קרניים?) וצב (שריון?) או להשאיר כמה סטים בארגז תחפושות. הסיפור מזמן עבודה בתנועה – קצב מהר/לאט, זוגות משקפים את תנועות האחר....  
  • הזמיני הורים וילדים ל"סדנת שלום וחברות" בעקבות הספר – זו הזדמנות לגבש את קהילת הגן.  זכרו: גם להורים לפעמים קשה למצוא חברים!  
  • פיצי וצביצי מחפשים חבר, אבל כל החברים עסוקים. סיטואציה זו מוכרת היטב לילדי הגן, בפרט בכניסה לגן בבוקר ובזמן משחק חופשי.  שימי לב ליוזמות ונסיונות הצטרפות למשחק, בעיקר בזמן משחק חופשי בתוך הגן ובחצר.

From the Field

אין לי עם מי לשחק

נעמי בן גור

תרגום לרוסית של ההצעות להורים המודפסות בעמודים הראשונים של הספר

Мне не с кем играть

Наоми Бен-Гур

 

Дорогие родители!

Черепашка Пици и олененок Цвици ищут друга, с которым можно бы было играть, но не верят, что они могут играть вместе, потому что они такие разные: Пици не хочет играть с оленем, который хвастается, а Цвици не хочет разговаривать с черепахой, которая не здоровается.  Они ссорятся и  и спорят, но вдруг ссора и спор превращаются в игру. Кто бы мог поверить, что олененок и черепашка смогут играть вместе!

«Приобрети себе друга»

 

Мама Пици и папа Цвици хотят,  чтобы каждый из них нашел друга. «С другом можно поговорить,  другу можно обо всем рассказать,  можно посмеяться, придумать какую-нибудь шалость, иногда поссориться, но и помириться.» Хорошо,  когда у нас есть друг или подруга, с которыми можно что-то делать вместе.  В Мишне, в трактате Авот (первая глава, шестая мишна) говорится: «Приобрети себе друга». Когда говорят «приобрети»,  не имеют ввиду приобретение за деньги. Друга «приобретают» в совместной игре, желанием сблизиться с ним. Друзьям дают что-то, но и получают от них. У них можно попросить помощь, когда нам тяжело. Значение выражения  «приобрети себе друга» в том, что дружба сама собой не возникает. Чтобы создать ее, нужно приложить усилия, желание и внимание.

Занятия в кругу семьи:

.   И Пици и Цвици ищут друга, но все друзья заняты. Дома только Цвици, который первым вернулся домой после каникул, и Пици, который никогда из дома не выходит. Рассказ дает возможность побеседовать о скуке, одиночестве и дружбе. Что вы любите делать, когда вы одни, и что вы любите делать с друзьями? Кто организовывает встречи с друзьями, дети или родители?

.   Приготовьте «домино самых разных друзей». Возьмите маленькие картонные карточки, проведите линию посередине. В каждой части нарисуйте одного друга  Играем так: каждый участник получает 5 карточек, а остальные остаются в «кассе» Одну  карточку из кассы кладут в центре. Начинает игру самый маленький участник, он кладет подходящую карточку. Тот, у кого подходящей карточки нет, берет ее из кассы.

 Карточки для игры можно вырезать из  картонной коробки или из магнитов, которые мы иногда получаем с рекламой. В домино, сделанное из магнитов, можно играть на двери или на дверце холодильника.

.    «Ловец черепах». Игра в «догонялки», во время которой не бегают, а ползают как черепахи. Того, кто защитился «панцирем»,  как  у черепахи, - накрылся одеялом или подушкой, или залез под стол, - ловить нельзя.

«Великое дело – согласие, ибо все благословения заключены в нем»

 

«Великое дело – согласие, ибо все благословения заключены в нем» (Ваикра Раба, 9:9). Значение этого высказывания в том, что слово «шалом – мир, согласие»  содержит в себе все, что люди могут друг другу пожелать.

Занятия в кругу семьи:

.   Вспомните выражения на иврите, которые содержат слово «шалом» , например,  «шалом увраха» - мир и благословение, «дришат шалом» - привет, «шабат шалом» -  доброй субботы!  Когда используют каждое из этих выражений?

.   Викторина – пантомима: один из участников представляет жестами, без слов, выражение, содержащее слово «шалом». Зрители должны угадать это выражение.

.   Пици и Цвици не могли стать друзьями, потому что не понимали друг друга. Олененок пробегал мимо черепашки так быстро, что каждый из них  успевал услышать только половину приветствия.

Игра «испорченный телефон»: друзья и родные садятся по кругу. Первый задумывает слово и шепчет его на ухо тому, кто сидит возле него. Второй участник шепчет это слово на ухо третьему и так далее. Когда последний участник «возвращает»   это слово первому, обычно оказывается, что это не то слово, с которого начиналась игра!

.   Есть много песен, в которых повторяется слово «шалом».  В субботний вечер обычно поют песню, в которой приветствуют ангелов мира, приходящих вместе с субботой:

Шалом-алейхем, малахей hашарет,
Малахей эльон!
Мимелех малхей hамлахим
hАкадош барух hу.

Боахем лешалом, малахей hашалом,
Малахей эльон!
Мимелех малхей hамлахим
hАкадош барух hу.

Здравствуйте, ангелы,
Ангелы мира, ангелы Всевышнего,
Царя Царей, да будет благословен Он!

Придите с миром,
Ангелы мира, ангелы Всевышнего,
Царя Царей, да будет благословен Он!
Знакомы ли вам другие песни, в которых встречается слово «шалом» - мир? Песня может быть на иврите или на любом другом языке.

.   Каждый из нас хочет получить сердечное приветствие от своих друзей. Когда вы придете утром в садик, поздоровайтесь с воспитательницей с улыбкой и теплыми словами. Обратите внимание вашего ребенка на то, как она прореагирует. По дороге в садик вы часто встречаете одних и тех же людей: охранника у входа,  продавцов в магазинах и др. Предложите вашему ребенку поприветствовать их и посмотреть на выражение их лиц. Вечером встретьте теплыми словами  родных, возвращающихся домой. Пусть ваш ребенок спросит  их, что они чувствуют, когда слышат приветствие и почему для них  важно услышать приветствие, когда они приходят куда-либо.