Kindergarten Books > Good Morning, Mr Gedalyahu

Good Morning, Mr Gedalyahu

Written by Shlomit Cohen-Assif / Illustrated by Yossi Abulafia / Publihser: Am Oved

Distribution: 120,000 copies in 2016

“Don’t sell me what I don’t need,” the animals say to Mr. Gedalyahu.   Shlomit Cohen-Assif uses rhyme to invite us to think about what we need and what matters to us—and she doesn’t forget to leave room for dreams.

Family Activities

“Don’t sell me what I don’t need,” the animals say to Mr. Gedalyahu.   Shlomit Cohen-Assif uses rhyme to invite us to think about what we need and what matters to us—and she doesn’t forget to leave room for dreams.

Read More   

Classroom Activities

"מכל מלמדי השכלתי" – כמה נכון הפתגם עבורנו, מחנכות לגיל הרך! מדי יום אנו לומדות מהילדים, לא פחות מאשר הם לומדים מאיתנו.  כל אחד יכול לתרום לנו בחוכמתו. תוכלי לשאול את ...

Read More   

Good Morning, Mr Gedalyahu

byShlomit Cohen-Assif

Illustrations: Yossi Abulafia

Dear Parents,

“Don’t sell me what I don’t need,” the animals say to Mr. Gedalyahu.   Shlomit Cohen-Assif uses rhyme to invite us to think about what we need and what matters to us—and she doesn’t forget to leave room for dreams.

“I have learned something from all my teachers” (Psalm 119:99)

In his dream, Mr. Gedalyahu meets several different creatures who offer him a good deal of wise advice. The Talmudic tractate “Wisdom of the Sages” asks: “Who is wise? The one who learns from everyone” (Avot 4:1). The world about us is full of opportunities to learn, coming from many different sources.

A person who is aware of and open to others can learn from each one important lessons—lessons that will enrich his or her life.

פעילות בחיק המשפחה

  • Where do you do your grocery shopping? At the corner store? The supermarket? Perhaps the farmers’ market (shuk)?  Together with your children, you could find a cake recipe, make a list of all the necessary ingredients, and go shopping together. Then, when you come back home, bake the cake together and share it with your friends and family!
  • “Ding-ding when you enter, ding-ding when you leave.” You could make some bells for your door. Fasten some small bells, beads, shells, or even some old spoons or keys together.  Hang them on the wall or suspend them from the ceiling right by the open door, and wait for the breeze to make your bells go “ding-ding.”
  • Mr. Gedalyahu dreams a strange but entertaining dream, mixing the real with the imaginary. Have a conversation about dreams with your children. See if they can recall a dream they dreamed. Talk about how sometimes you might feel unsure whether you’re asleep or awake, and about things that can happen in a dream but not in real life. Give free rein to your imagination—draw pictures of your dreams!
  • Explain to your children the meaning of the Psalm verse, “I have learned something from all my teachers,” and see if you can recall the wise sayings attributed to the cricket. You could choose one of the cricket’s sayings and draw a picture of it. Do you know any other wise sayings? Every creature can serve as a source of wisdom for us. You could ask your children from whom (or what) they have learned something.
  • In his dream, Mr. Gedalyahu sells unnecessary things to a hen, a goat, and a bee. Talk about buying things. Do you always buy only what you need? Or are you sometimes tempted to buy something you don’t really need? After reading the story, talk with your children about how to be a wise consumer and about the difference between something you need and something you perhaps want but don’t need – always remembering that dreams, too, hold an important place in our lives.

בוקר טוב אדון גדליהו | כתבה: שלומית כהן-אסיף

אייר: יוסי אבולעפיה

גננת יקרה,

שנה חדשה, ספר חדש!

"בוקר טוב אדון גדליהו" הוא הראשון בין 8 ספרי ספריית פיג'מה שיחולקו לילדים במהלך השנה.  לחצי כאן לתיאור כל הספרים שיחולקו השנה, וכאן לצעדי הכנה מומלצים לקריאת הספרים עם הילדים.

מִכָּל-מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתּי (תהלים קיט צט)

אדון גדליהו נפגש בחלומו עם בעלי חיים, ואלה נותנים לו עצות רבות וטובות. במִשנה במסכת אבות נאמר "איזהו חכם - הלומד מכל אדם" (אבות ד א). העולם סביבנו מלא הזדמנויות ללמידה, ואלה מַגיעות ממקורות רבים ומגוונים.

"מכל מלמדי השכלתי" – כמה נכון הפתגם עבורנו, מחנכות לגיל הרך! מדי יום אנו לומדות מהילדים, לא פחות מאשר הם לומדים מאיתנו.  כל אחד יכול לתרום לנו בחוכמתו. תוכלי לשאול את הילדים ממי הם לומדים, ולחשוב כיצד את מעצימה את הילדים ומעודדת למידה הדדית בקרב ילדי הגן.

"ספריית פיג'מה": הספר כגשר בין הגן לבית 

ילדי הגן יקבלו בכל חודש ספר שהולך איתם הביתה. האם כל הורי הגן מודעים לכך?  כדאי לשתף את הורי הגן ברציונל ובמטרות של ספריית פיג'מה.  תוכלי לשלוח בקבוצת הווטסאפ של הגן את הסרטון הקצר הזה ולהציע להורים לבקר באתר האינטרנט ולהצטרף לקבוצת פייסבוק שלנו.

לאחר קריאה ועיסוק בספר עם הילדים בגן, רצוי לחשוב כיצד תבחרי לחלק את העותקים הביתה. מניסיוננו, לדרך בה את, הגננת, מתייחסת לתכנית ולעידוד קריאת הספרים בבית יש השפעה רבה על המשפחות. אם בגן שלך לומדים ילדי עולים כדאי לחשוב על דרכים יצירתיות לקרב את הספרים למשפחות שמתקשות בקריאה בעברית.

קריאה נעימה ושנה טובה מספריית פיג'מה!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • רצוי לקרוא את הסיפור בקבוצות קטנות ולעודד שיחה פתוחה. למשל, אפשר לשוחח על יום העבודה של אדון גדליהו. מה הוא עושה כדי להתכונן לקונים, איך הוא מתייחס לאנשים שבאים לבקר במכולת? כדאי לאפשר לילדים לדפדף בספר ולהבחין בין מה קורה במציאות ומה בחלום.
  • לאחר הקריאה אפשר לבקש מהילדים לספר את הסיפור במילים שלהם על-פי רצף התמונות. כדאי לשוחח על האיורים: מה הוסיף המאייר לטקסט של הסיפור? האם משהו הצחיק את הילדים בתמונות? האם הילדים יכולים לנחש מה מוכרים בעלי החנויות, שכניו של אדון גדליהו? ניתן לבקש מהם לחפש את התמונה של עוגת יום ההולדת הדמיונית של מיכאל ולהציע להם לצייר עוגה חלומית משלהם.
  • ילדים לומדים ומפנימים סיפורים באמצעות משחק ודמיון. כדאי לדאוג לצייד את פינת המשחק הסוציו-דרמטי בגן בתחפושות ואביזרים הקשורים לסיפור: מצרכים למכולת, דמויות של החיות שמופיעות בסיפור, ועוד.
  • כדאי לחפש יחד את התמונה של רחוב החנויות. אפשר לשאול את הילדים איפה הם עורכים קניות – במכולת, בסופרמרקט, אולי בשוק? בעקבות הסיפור אפשר להקים בגן "מרכז מסחרי" שלכם. רצוי לשתף את הילדים ולחשוב יחד: אלו חנויות תרצו, ומה יימכר בהן – רק "מה שנחוץ", או אולי גם חלומות?
  • אפשר להפתיע את הילדים ולהזמין הורים להציג את הסיפור בפני הקבוצה – או להכין עם הילדים המחזה אליה יוזמנו ההורים. בתום ההצגה אוכלים יחד עוגת יום הולדת, ומחלקים את הספרים למשפחות.
  • כדאי לחפש עם הילדים את הצרצר בכל עמוד בו הוא מופיע, ולהיזכר יחד באִמרות החוכמה השונות שלו. האם כל האמרות מובנות לילדים? אפשר לשוחח על פתגמים ואמרות, מהסיפור, ממקורות אחרים – ואפילו פרי דמיונם של הילדים.
  • אפשר להציע לילדים לבחור אחת האמרות של הצרצר ולצייר אותה. את יכולה להקדיש לוח קיר בגן לציורי האמרות, אליו יתווספו במהלך השנה עוד פתגמים שמשתקפים בספרי ספריית פיג'מה. כדאי לשמור את ציורי הילדים ובסוף השנה להכין מהם "ספרוני חוכמה של הגן שלנו".
  • מיכאל ואמא נכנסים למכולת של גדליהו כדי לקנות מצרכים לעוגת יום הולדת עבור מיכאל. אפשר לשוחח על ימי הולדת: איך מרגישים כשהולכים לישון בגיל מסוים, ומתעוררים בגיל אחר? איך מציינים ימי הולדת בגן שלכם, האם הילדים זוכרים את חגיגת יום ההולדת בשנה שעברה? האם גם הם עזרו לאפות את העוגה?
  • "גלין-גלן לנכנס, גלין-גלן ליוצא": אתם יכולים להכין עם הילדים פעמונים לדלת. מחברים יחד פעמונים, צדפים, חרוזים, אפילו כפיות או מפתחות ישנים. לצד הפעמונים שהילדים לוקחים הביתה, כדאי להכין עוד כמה ולתלות אותם בכניסה ובחצר הגן. בכל פעם שתשמעו "גלין-גלן" של הפעמונים שיצרתם, תיזכרו בסיפור על גדליהו! נשמח לשמוע כיצד שילבת את הסיפור בגן שלך!

גליה ערד, גננת בגן תות במושב מזור, מספרת:

תודה על ספר מקסים, כתוב בחרוזים מהנה וחוויתי. בעקבות הספר נפתחה בגן 'תות' במושב מזור, מכולת גן 'תות' בה הילדים הביאו מצרכים מהבית, מיינו לקטגוריות, תמחרנו וחילקנו תפקידים.
הילדים פועלים בהנאה תוך למידה משמעותית חוויתי, גם בתחום החשבון כשהם מחשבים את סכום הקניה ומשלמים בקופה.
לסיום התהליך הכנו יחד עוגה טעימה לכל ילדי הגן כמסופר בספר.

מחכים כבר לספר הבא,  מצורפות תמונות שמשקפות את החוויה
תודה גליה הגננת, עמית הסייעת וכל יחדי גן 'תות'

p51112-095908

פעילות בגנים "דולב" ו"רותם" פרדס חנה- כרכור בעקבות הספר : "בוקר טוב גדליהו/ שלומית כהן אסיף

לאחר קריאת הספר בוקר טוב גדליהו שוחחנו עם הילדים על ההבדל בין  מכולת לסופרמרקט, על נושא צרכנות נבונה, תפקידי המוכר ועוד. הנושא סיקרן את הילדים מאוד ויחד החלטנו להקים בגננו מכולת בה נמכור מוצרים לכבוד שבת.

חילקנו את ילדי הגן לקבוצות וכל קבוצה הכינה מוצר, ארזה אותו ,קבעה את מחירו, הכינה שלט למכולת( בו היא מפרסמת את המוצר אותו היא מוכרת), הכינה קופה לכסף וכמובן סידרה את המוצרים במכולת שלה.

המוצרים שהוכנו הם: כדורי שוקולד, עוגת גזר/ דבש/ תפוזים, סבונים ריחניים, חלות לשבת, מיץ תפוזים טרי, ועוגיות פריכות.

לאחר סיום הכנת המוצרים" והמכולות" הזמנו את ההורים ביום שישי להגיע לקנות.. "קניות "לכבוד שבת, לכל משפחה הכנו סלסלה (משימוש חוזר).

 החגיגה הייתה בעיצומה .. כל קבוצה הציגה את מרכולתה, הגישה באדיבות לקונים את המוצרים וכמובן החזירה עודף מדויק (שילוב מיומנויות מתמטיות).

בסיום המכירה כל קבוצה ספרה את הכסף שהרוויחה חיברנו יחד את כל הרווחים של כל הקבוצות וערכנו בחירות חשאיות מה לקנות בכסף האופציות היו: ספרים/ משחקים/ הצגה.

במקביל במרכז הספר עסקנו בסופרת החודש : שלומית כהן אסיף, הכרנו ספרים ושירים שכתבה .

תודה שזימנתם לנו את הספר  הנפלא הזה " בוקר טוב גדליהו" הספר הוביל את ילדי גננו לתהליך נפלא ללמידה משמעותית, חווייתית המשלבת מיומנויות של כישורי חיים.

שירה ארביב גן דולב וציפי פינטו גן רותם

%d7%92%d7%9f-%d7%a6%d7%99%d7%a4%d7%99-%d7%92%d7%93%d7%9c%d7%99%d7%94%d7%95-2015-23-1

From the Field

בוקר טוב גדליהו

מאת: שלומית כהן-אסיף |  איור: יוסי אבולעפיה

תרגום לרוסית של ההצעות לפעילות בחיק המשפחה

Доброеутро, Гедалья! Автор: ШломитКоэн-Асиф

Иллюстрации: ЙосиАбулафия

Дорогиеродители,

"Непродаваймнененужное," – говорятживотныеГедалье. СтихиШломитКоэн-Асифотом, чтонамнеобходимо, отом, чтодлянаспо-настоящемуважноиотом, какполезномечтать.

"Увсехучившихменянаучилсяя" (Теилим, 119:99).

Гедальевоснеприходятживотные, которыедаютемудобрыесоветы. Вмишне "Поученияотцов" (Пиркейавот) сказано: "Ктомудр? Тот, ктоучитсяувсякогочеловека" (Пиркейавот, 4:1). Жизньдаетнаммножествовозможностейнаучитьсячему-тополезному.  Человек, открытыйдругимлюдям, прислушивающийсякдобрымсоветам, можетукаждогонаучитьсяважнымвещам, которыеобогатятегожизнь.

Занятиявкругусемьи

  • Гдевыобычноделаетепокупки – вближайшеммагазине, всупермаркете, можетбыть, нарынке? Вместесдетьмивыможетенайтирецептпирога, составитьсписокнеобходимыхингредиентовипойтизапокупками. Вернувшисьдомой, высможетевместеиспечьпирогиугоститьчленовсемьиидрузей.
  • "Цзинь-цзиньтому, ктовошел, цзинь-цзиньтому, ктовыходит". Выможетесделатьзвенящуюподвескунадверь. Соединитевместеколокольчики, раковины, бусы, можноиспользоватьдажестарыеложкиилиключи. Прикрепитеэтуподвескунастенуилинапотолокрядомсдверьюиподождите, покаподуетветерипослышится "цзинь-цзинь".
  • Гедалье снится странный и забавный сон, в котором сплетаются реальность и воображение. Вы можете поговорить с детьми о снах, помнят ли они свои сны? Случалось ли с ними такое, что они не были уверены, спят или бодрствуют? Что может случиться только во сне и никогда наяву? Можно дать волю воображению и всем вместе нарисовать рисунок, изобразив на нем то, что бывает только во сне.
  • Стоит объяснить детям, что значит выражение "У всех учивших меня научился я" и постараться вместе вспомнить другие мудрые поговорки кузнечика. Можно выбрать одну из поговорок и нарисовать ее. А вы знаете еще поговорки? Каждый может вспомнить то, что он знает. Можно спросить детей, у кого учатся они.
  • Гедалья во сне продает курице, козе и пчеле то, что им не нужно. Можно вместе поговорить о покупках: всегда ли вы покупаете то, что вам нужно? Не приобретаете ли вы иногда что-то совершенно лишнее? Прочитав рассказ, вы можете обсудить с детьми то, как обычно делаются покупки, разницу между нужным и ненужным, – и напомнить, что в жизни всегда есть место для мечты.

Желаемваминтересногочтенияиприятнойбеседы!

Good Morning, MrGedalyahu

byShlomit Cohen-Assif

Illustrations: Yossi Abulafia

Dear Parents,

“Don’t sell me what I don’t need,” the animals say to Mr. Gedalyahu.   Shlomit Cohen-Assif uses rhyme to invite us to think about what we need and what matters to us—and she doesn’t forget to leave room for dreams.

“I have learned something from all my teachers” (Psalm 119:99)

In his dream, Mr. Gedalyahu meets several different creatures who offer him a good deal of wise advice. The Talmudic tractate “Wisdom of the Sages” asks: “Who is wise? The one who learns from everyone” (Avot 4:1). The world about us is full of opportunities to learn, coming from many different sources.

A person who is aware of and open to others can learn from each one important lessons—lessons that will enrich his or her life.

 

Activities to Do Together at Home

Where do you do your grocery shopping? At the corner store? The supermarket? Perhaps the farmers’ market (shuk)?  Together with your children, you could find a cake recipe, make a list of all the necessary ingredients, and go shopping together. Then, when you come back home, bake the cake together and share it with your friends and family!

“Ding-ding when you enter, ding-ding when you leave.” You could make some bells for your door. Fasten some small bells, beads, shells, or even some old spoons or keys together.  Hang them on the wall or suspend them from the ceiling right by the open door, and wait for the breeze to make your bells go “ding-ding.”

Mr. Gedalyahu dreams a strange but entertaining dream, mixing the real with the imaginary. Have a conversation about dreams with your children. See if they can recall a dream they dreamed. Talk about how sometimes you might feel unsure whether you’re asleep or awake, and about things that can happen in a dream but not in real life. Give free rein to your imagination—draw pictures of your dreams!

Explain to your children the meaning of the Psalm verse, “I have learned something from all my teachers,” and see if you can recall the wise sayings attributed to the cricket. You could choose one of the cricket’s sayings and draw a picture of it. Do you know any other wise sayings? Every creature can serve as a source of wisdom for us. You could ask your children from whom (or what) they have learned something.

In his dream, Mr. Gedalyahu sells unnecessary things to a hen, a goat, and a bee. Talk about buying things. Do you always buy only what you need? Or are you sometimes tempted to buy something you don’t really need? After reading the story, talk with your children about how to be a wise consumer and about the difference between something you need and something you perhaps want but don’t need – always remembering that dreams, too, hold an important place in our lives.