Kindergarten Books > The Wonder Knitting Needles

The Wonder Knitting Needles

Written and Illustrated by Einat Shimshoni / Publisher: Sifriyat Poalim

Distribution: 45,000 copies in 2011

סבתא סורגת לכל מי שמבקש כובע צמר, צעיף או כפפות חמות לימי החורף. אך יום אחד מגיע אל ביתה איש שמרגיש את החורף בלב. איך תוכל סבתא לעזור לו, ומה יחמם את לבו?

Family Activities

סבתא סורגת לכל מי שבא אליה בגד. היא קושרת את החוטים זה בזה, ובתוך כך נקשרים גם יחסים בינה ובין האנשים שמקבלים ממנה את הבגדים החמים. חשבו את הלב של מי אתם הייתם רוצים ...

Read More   

Classroom Activities

סבתא סורגת בגד לכל מי שמבקש. אך יום אחד מגיע אל ביתה איש שמרגיש את החורף בלב. איך תוכל סבתא לעזור לו, ומה יחמם את לבו? הספר עוסק בעזרה לזולת וביכולת להתאים את סוג העזרה ...

Read More   

הורים יקרים,

סבתא סורגת לכל מי שמבקש, כובע צמר, צעיף או כפפות חמות לימי החורף. יום אחד מגיע אל ביתה איש שמרגיש את החורף בלב. סבתא מבינה כי האיש הצעיר לא זקוק לצעיף, גם לא לכובע, אלא לידידות. היא מניחה את המסרגות, מכינה לו כוס תה, והשניים יושבים לשוחח.

קְנֵה לְךָ לֵב מֵבִין לִשְׁמֹעַ

הספר "מסרגות הפלא של סבתא" מספר על הקשבה רגישה לצורכי הזולת ועל קשר שמחמם את הלב.

כיצד מקשיבים? בתלמוד נאמר: "עֲשֵׂה אָזְנֶיךָ כַּאֲפַרְכֶּסֶת, וּקְנֵה לְךָ לֵב מֵבִין לִשְׁמֹעַ" (חגיגה ג ב). האֲפַרְכֶּסֶת היא החלק החיצוני של האוזן והיא קולטת את הצלילים והקולות. האוזן שומעת מה שנאמר, אבל הרגש, שאנו מכנים "הלב", הוא זה שמבין את הדברים. בספר משלי (ט"ז 21) כתוב: "לַחֲכַם לֵב יִקָּרֵא נָבוֹן". כדי להבין (להיות "נבון") יש להשתמש בלב ובשכל גם יחד. סבתא השתמשה בתבונתה, ומסרגות הפלא שלה יצרו יצירות נפלאות.

פעילות בחיק המשפחה

  • הסיפור מלא הומור. האם באמת אפשר לסרוג לאדנית מעיל ? או לאף מחמם אף? הסתכלו על האיורים העשויים צמר וחפשו את הדברים המצחיקים שסבתא סרגה. עיינו באיור בעמודים 12-13. למה האנשים שעומדים בתור זקוקים, ומה לדעתכם סבתא תסרוג להם? את זאת אפשר רק לנחש. הניחו שקף (או נייר חצי שקוף, כמו נייר אפייה או פרגמנט) על הדף שבו מצויר תור האנשים. העתיקו בטוש את דמויות האנשים המחכים בתור (יש לעזור בכך לילדים). כעת עזרו לסבתא: ציירו לכל אחד בגדים מתאימים ומחממים.
  • אם תקשיבו היטב, כלומר תעשו אוזניכם כאפרכסת, תגלו כי הסיפור כתוב בחרוזים. לאחר שתכירו את הסיפור, תוכלו לשחק: אמרו את המילה הראשונה, ותנו לילדיכם למצוא מילה המתחרזת עמה.
  • משחק לוטו: כתבו וציירו מילים מתוך הסיפור על לוח משחק. את המילים המתחרזות זו בזו כתבו או ציירו על כרטיסים. על ההורה להחזיק כרטיס ולהכריז על מילה, ועל הילדים להניח את הכרטיס על המשבצת של החרוז שלה בלוח המשחק שלהם.         
  •  סבתא סורגת לכל מי שבא אליה בגד בעזרת זוג מסרגות וחוט צמר. היא קושרת את החוטים זה בזה, ובתוך כך נקשרים גם יחסים בינה ובין האנשים שמקבלים ממנה את הבגדים החמים. חשבו את הלב של מי אתם הייתם רוצים לחמם. חשבו על דרכים לעשות זאת, למשל ביצירה, בשירה, בריקוד ובמחווה.  הורים, האם אתם זוכרים מילדותכם את המשחק "סבתא סורגת"? במשחק "סורגים" בעזרת הידיים צורות שונות בחוט צמר ומעבירים אותן לחבר. מכירים את המשחק? אתם מוזמנים ללמד את הילדים.
  • אפשר ליצור תמונה בעזרת חוטי צמר. ציירו ציור בעזרת דבק פלסטי. הניחו חוט צמר בדיוק על פסי הדבק שציירתם. כאשר הדבק יתייבש, תישאר תמונה עשויה מחוטי צמר צבעוניים.   
  • סבתא עוזרת לכולם, אך אולי גם סבתא זקוקה לעזרה?  חשבו מה היה מחמם את לבה של הסבתא. חשבו איך אנחנו יכולים לחמם את לבם של חברים ובני משפחה, שאולי מרגישים לפעמים בודדים.

גננת יקרה,

סבתא סורגת לכל מי שמבקש כובע צמר, צעיף או כפפות חמות לימי החורף. אך יום אחד מגיע אל ביתה איש שמרגיש את החורף בלב. איך תוכל סבתא לעזור לו, ומה יחמם את לבו? הפעילות בעקבות הספר עוסקת בעזרה לזולת וביכולת להתאים את סוג העזרה לצרכים הייחודיים של כל אחד ואחת.

"עֲשֵׂה אָזְנֶיךָ כַּאֲפַרְכֶּסֶת, וּקְנֵה לְךָ לֵב מֵבִין לִשְׁמֹעַ" (חגיגה ג ב)

הקשבה מעומק הלב יכולה לעזור אפילו יותר מעצה טובה.

אגדה חסידית מספרת על רבי פנחס מקוריץ שחי לפני כמאתיים שנה בפולין. חסידים רבים היו מגיעים אליו כדי לקבל עצה. הוא הקשיב לכל אחד, ופעם אחת סיפר: "כמה פעמים כשבא אלי אחד לשאול עצה ממני, אני שומע שהוא עצמו אומר את התשובה" (אור הגנוז, עמ' ).

 

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • נשאל אל הילדים: כיצד מקשיבים מעומק הלב? שומעים עם האוזניים, מרגישים עם הלב, ומביטים עם העיניים על פניו של מי שמשוחח איתנו.
  • משחק: "לחכם לב נקרא נבון" כיצד מרגיש ילד אחר? הילדים יושבים במעגל, ילד אחד יוצא החוצה. הגננת מורה לו בסוד באיזה "מצב רוח" הוא צריך לחזור אל המעגל. (שמח, נרגש, חסר-שקט, עצוב, כואבת לו הבטן, מהורהר, מסתגר, חברותי וכו'). הילד חוזר אל המעגל ומציג את מצב הרוח שהתבקש. הילדים מנחשים איך הילד "מרגיש היום".
  • מדוע נקרא הספר "מסרגות הפלא של סבתא"? איזה "פלא" יש במסרגות אלה? שאלו את הילדים, וודאי תקבלו תשובות מעניינות. אחת האפשרויות: המסרגות יוצרות אפודות ומעילים, ותוך כך נוצרים גם קשרים  של ידידות, כמו חוטים דימיוניים, בין סבתא לבין אנשי השכונה.
  • משחק במעגל: כדור הצמר עובר. ילד מחזיק פקעת של חוטי צמר. הוא משאיר בידו את קצה החוט, ומעביר לילד אחר את הצמר, עפ"י הנחיית הגננת. הילד הבא מחזיק את החוט, ומעביר לילד אחר את כדור הצמר. מי שמחזיק בחוט, לא עוזב אותו. רק הפקעת עוברת הלאה.  בסופו של דבר נמצאת בידי כל ילדי הגן רשת של חוטים, המדגימה את "רשת" הקשרים שיש בינינו.
  • יצירה בחוטי צמר: פומפון. א. גזרו שתי טבעות קרטון והצמידו אותן זו לזו. (ללא דבק).   ב. לפפו חוט של צמר סביב הטבעות, מן החלק הפנימי כלפי חוץ. המשיכו בפעולה עד שיווצרו כמה שכבות של צמר. ג. כעת, גזרו את חוטי הצמר ברווח שבין הטבעות. ד. קשרו את חבילת חוטי הצמר בעזרת חוט נוסף, ברווח שנוצר בין שתי הטבעות. ה. הוציאו את טבעות הקרטון, ועצבו את חבילת הצמר הקטנה לפונפון עגול. תוכלו לקשט עם הפונפון כובע צמר, גומיה לאיסוף שיער, מחזיק מפתחות או לתלות אותו מתחת למראה ברכב. 

רונית אוחנה, גן יובלים, כפר יובל, מועצה אזורית מבואות חרמון: מזה כשבע שנים, במסגרת התכנית "זהב בגן", מגיעה לגן "סבתא גן" שלנו גב' מרגלית עמדי. הפעילות מתקיימת ביום קבוע בשבוע ונמשכת כשעתיים בכל פעם. סבתא מרגלית היא סבתא של כל ילדי הגן, כשהיא לא מגיעה לגן בשל מחלה, אנחנו משתדלים לבקרה בביתה, דבר שמחמם את ליבה ומרומם את מצב רוחה. התכנית מהווה מנוף להטמעת ערכים של כבוד ויחס חיובי למבוגר והקשיש בקהילה, בבחינת "והדרת פני זקן"... בעקבות "מסרגות הפלא של סבתא" הדגימה סבתא גן לילדים כיצד סורגים והראתה כיצד היא מכינה שמיכת טלאים. כמו כן, הילדים הביאו לגן פריטים שונים מצמר, והכינו כבשים. הילדים סיפרו מה מחמם את ליבם (חיות המחמד, משחק עם האחים הגדולים ועוד). ניתן לצפות בתמונות של הפעילות בגלרייה, בקהילת מבואות חרמון.

ניצה עמנו מגן משחתת באשדוד מספרת על פעילות סביב הספר באירוע לכבוד יום המשפחה: "התחלתי להקריא את הסיפור והזמנתי את 'הסבתא' - נכנסה הסייעת מחופשת בבגדי סבתא עם מסרגות בידיה. בסוף הסיפור שאלתי את הילדים מה מחמם את לבכם, את מי הייתם רוצים לחמם ובאילו דרכים? לחבק, לכבד, לאהוב, להקשיב [נחשפנו לאימרה "עשה אוזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין"(חגיגה ג',ב')]. ההורים והילדים הכינו אגרטלי פרחים מבקבוקי פלסטיק כדי לחמם את הלב על ידי נתינת פרחים." ניתן לצפות בתמונות בגלריה בבחירת אשדוד.

בגן אלון במטולה,הגננת נטע בן חיים - רייכבך ערכה פעילות לכבוד יום המשפחה בעקבות "מסרגות הפלא של סבתא": ההורים והילדים נחלקו לארבע קבוצות, וכל קבוצה קיבלה צילום של הספר, ללא שם הספר, איור כריכה או איורים בפנים הספר. קבוצת 1 התבקשה לחבר סיום לספר, קבוצה 2 התבקשה לאייר את הסיפור, קבוצה 3 התבקשה לבחור שם לסיפור ולאייר כריכה, וקבוצה 4 התבקשה להמחיז את הסיפור. בסיום העבודה הקבוצות התרכזו והציגו זו לזו את עבודתן.

From the Field

מסרגות הפלא של סבתא / עינת א. שמשוני

תרגום לרוסית של ההצעות להורים המודפסות בעמודים הראשונים של הספר

Бабушкины чудо-спицы

Эйнат И-Шимшони

Дорогие родители!

Бабушка вяжет для всех, кто только попросит: шерстяную шапочку, шарфик, теплые перчатки на зиму. Однажды пришел к ней домой человек, у которого на сердце была зима. Бабушка понимает, что этому молодому человеку нужна не шапочка и не шарфик, а дружеское участие. Она откладывает спицы, готовит ему стакан чая, и они садятся поговорить.

Сделай свое сердце мудрым

Книжка «Бабушкины чудо-спицы» рассказывает об умении слушать и об отношении, от которого становится тепло на сердце. Как можно «уметь слушать»? В Талмуде говорится: «Преклони ухо (дословно: ушную раковину) свое и сделай сердце свое мудрым». Ушная раковина – это внешняя часть уха, которая воспринимает звуки и голоса. Ухо слышит то, что говорится, но чувство, сочувствие, которые мы называем «сердцем», помогает нам понимать то, о чем говорят. В Книге Притч (16 – 21) говорится: «Мудрого сердцем называют разумным». Чтобы понимать (быть разумным), нужно пользоваться и чувством и разумом одновременно. Бабушка «разумна», и ее чудо-спицы творят чудеса.

Занятия в кругу семьи

 Рассказ полон юмора. Неужели можно связать пальтишко цветочному ящику? Или «утеплитель» для носа? Рассмотрите рисунки всех шерстяных вещей, которые связала бабушка, и поищите среди них самые смешные. Рассмотрите картинку на страницах 12 – 13. В чем нуждаются люди, которые стоят в очереди, и что, по вашему мнению, свяжет для них бабушка? Попробуйте догадаться. Положите прозрачную бумагу (или полупрозрачную, например, пергамент или лист для выпечки) на лист, на котором нарисована очередь. Скопируйте маркером людей, стоящих в очереди (можно помочь детям сделать это). А теперь помогите бабушке: нарисуйте для каждого из них подходящую теплую одежду.

 Если вы хорошенько прислушаетесь («преклоните ухо свое»), то услышите, что рассказ написан в рифму. После того, как вы познакомитесь с рассказом, можно поиграть: скажите детям слово и попросите их найти к нему рифму. Игра в лото: напишите или нарисуйте слова из рассказа на больших картах, а рифмующиеся слова на маленьких карточках. Родитель называет слова на карточках, а дети заполняют клетки на своих картах.

 Бабушка вяжет вещи для всех, кто к ней приходит, с помощью пары спиц и шерстяных ниток. Она связывает одну нитку с другой, и таким образом завязываются отношения между ней и людьми, которые получают от нее теплую одежду. Подумайте, чье сердце вы хотели бы согреть. Подумайте, как можно было бы это сделать, например, с помощью какой-нибудь поделки, песни, танца, доброго слова.

 Дорогие родители, помните ли вы, как играли в детстве в игру «Бабушка вяжет»? В этой игре руками «вяжут» на шерстяной нитке разные формы и передают нитку другу. Помните? Предлагаем вам научить этому ваших детей.

 Можно нарисовать картину с помощью шерстяных ниток. Нарисуйте рисунок с помощью синтетического клея. Наложите нитку точно по линиям клея. Когда клей высохнет, у вас останется картинка из цветных шерстяных ниток.

 Бабушка помогает всем, но может быть и ей нужна помощь? Подумайте, что могло бы согреть сердце бабушки? Подумайте, как мы можем согреть сердца друзей и членов семьи, которые могут иногда чувствовать себя одинокими.