Kindergarten Books > Who Loves Shabbat?

Who Loves Shabbat?

Written by Ehud Manor / Illustrated by Menachem Halberstadt / Publisher: Kinneret

Distribution: 100,000 copies in 2013

“Who loves Shabbat? You and me, nearly the whole world!” Sifriyat Pijama has initiated the first-ever publication of this song by one of Israel’s favorite lyricists in the form of an illustrated children’s book.  The parent suggestions on this well-known song about the joy and love surrounding the Sabbath focus on the uniqueness of the Sabbath day, and aim to foster conversation and appreciation of what makes each family’s Shabbat special.

Family Activities

Classroom Activities

פעילות בחיק המשפחה

גננת יקרה,

"מה היה העולם חסר? מנוחה. באה שבת באה מנוחה" (רש"י לבראשית ב, ב)

שירו המפורסם של אהוד מנור - "מי אוהב את השבת" - מבטא את האהבה הגדולה שבני המשפחה רוחשים לשבת. בשיר מתואר הניגוד בין ששת ימי המעשה העמוסים במטלות,  עבודה ולימודים - לבין יום השבת, שמאפשר לנו "לשבות", לעצור את המרוץ, לבלות בחיק משפחה וחברים ולשמוח יחד.

השבת: מאחד או מייחד?

השבת הוא אחד הערכים המרכזיים והמשותפים לעם היהודי לדורותיו. עם זאת, הדרכים בהן מציינים את השבת כה שונות ומגוונות, שלעתים נדמה כי במקום לאחד את העם, הוא מפריד ומבדיל אותנו זה מזה.  בבחירת השיר "מי אוהב את השבת", ספריית פיג'מה מבקשת להדגיש את המשותף, אך גם לכבד את הייחודי לכל גן ולכל משפחה. אנו מזמינים אותך לבחור מתוך כלל ההצעות את הפעילויות שמתאימות לך ולקהילת הגן שלך. תיהנו, ושבת שלום!

 איך אתם אוהבים לציין את השבת בגן? 

מתי לאחרונה בחנת את הדרך בה מציינים את השבת בגן שלך? אלו דברים חוזרים על עצמם כל שנה, ומה מתחדש? אלו מסורות או טקסים מתקיימים בגן שלך, שקשורות לשבת? האם יש סימנים ליום מיוחד, אשר מורגשים כבר בכניסה לגן בבוקר? האם בגן ביום שישי יש ריח מיוחד, פעילות מיוחדת, משחקים או סיפורים שונים מיתר ימי השבוע? האם אתם עורכים טקס קבלת שבת קבוע עם הילדים? אם כן, מתי הוא מתקיים, אלו שירים שרים, למי ניתן תפקיד, האם הורים נוטלים בו חלק?

נשמח ללמוד איך הגן שלך מציין את השבת. שלחי לנו את הרעיונות ונשמח להעלות אותם לאתר!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • מה אתם אוהבים בשבת? האם מבוגרים וילדים אוהבים את אותם הדברים? עבור ילדי הגן יום השבת הוא (גם) היום בו משתבש המסלול המוכר: הם אינם מבקרים בגן, לא נפגשים איתך ועם חבריהם, לא משתתפים במפגש בוקר ולא אוכלים יחד ארוחת עשר. יש ילדים שעבורם יום זה מהנה ביותר, אך עבור אחרים שמתקשים להתרגל לשינויים ומעברים, יום שבת עשוי להיות יום לא קל. כדאי לקחת זאת בחשבון בשיחות עם הילדים בעקבות השיר.
  • האיורים של מנחם הלברשטט מבליטים את הניגודים הרבים בין יום השבת לבין שגרת ימי חול. כדאי להזמין את הילדים לעיין באיורים ולהבחין בפרטים שמייצגים את הפעילות בכל יום בשבוע. בהמשך ניתן להציע להם לצייר שני ציורים זה לצד זה: אחד שמייצג את השבת, השני של יום חול.
  • "בשבת אבי ישן עם העיתון שלו, ואמי אומרת כן הרבה יותר מלא...": שורות אלה בשיר יכולות לשמש פתיח לשיחה עם קבוצת ילדים על השבת במשפחות שלהם: מה עושה המשפחה שלהם בשבת? האם יש להם מנהגים מיוחדים, דברים שהם עושים רק בשבת? האם הם הולכים לבית הכנסת, מטיילים, נחים או מארחים? תוכלי לבקש מהורים וילדים לצייר יחד את מה שהם כמשפחה אוהבים בשבת, ולהציג את התמונות בלוח עם הכותרת "מי אוהב את השבת? אני, אתה ואת!"
  • הסתכלו היטב התמונה של שולחן השבת. בתמונה זו פרטים רבים ומגוונים, אפשר לעיין בה יחד עם הילדים ולהתייחס אליה כ"מדרש תמונה". האם מצאתם רמז באחת הצלחות לסיפור אחר ידוע על השבת? לחצו כאן לקרוא את הסיפור!
  • בעקבות התמונה בספר שמתארת את שולחן השבת, תוכלי לבקש מכל משפחה לצלם את שולחן השבת שלהם. אפשר לערוך תערוכת צילומים של שולחנות שבת.
  • אפשר להכין ספר מתכונים של מאכלי שבת, בשיתוף משפחות הגן. כל משפחה תתרום מתכון למאכל אותו הם אוכלים בשבת, ותוסיף ציור של הילד או תיאור של חוויה משפחתית.
  • תוכלי להזמין את ההורים לסדנא בנושא השבת, או לקבלת שבת משותפת עם הילדים. אל תשכחו לשיר יחד את השיר "מי אוהב את השבת"!
  • שיר הוא גם הזדמנות לרקוד! תוכלו לחפש את התמונה שבה עדנה הפרה רוקדת, ולהמציא תנועות וריקוד שילוו את השיר.
  • אפשר לשחק משחק קבוצתי - "פנטומימה שבת": כל ילד בתורו ממחיז ללא מילים פעולה הקשורה לשבת (מנוחה, קידוש, קריאת ספר, שירה, משחק,...). יתר הקבוצה מנסה לנחש את הפעולה.
  • "בשבת הציפורים שרות מרוב שמחה". אפשר לשאול את הילדים, האם רק בשבת הציפורים שרות מרוב שמחה? מעניין יהיה לשמוע (ואף לרשום ולהראות להורים) את תשובות הילדים. אולי בשבת יש לנו השקט והפניות להבחין יותר בשירתן? ניתן גם לפתח שיחה בנושא "שירת הבריאה"- איך כל חי/ יצור מהטבע אומר שירה? הילדים יכולים לשייך מילים לקולות של בעלי חיים (החמור – נוער, התרנגול – קורא , החתול – מילל וכו').
  • תוכלי לבקש מהילדים לחפש בספר את התמונות של השעונים. האם באמת ימי החול ארוכים יותר מיום שבת? איך מסבירים את המשפט בשיר "יום ראשון שני שלישי, כל יום נמשך שנה"? יש האומרים : "כשנהנים- הזמן עובר מהר"...
  • מגוון רעיונות שונים של גננות, לציון יום שישי כיום מיוחד במינו בגן שלהן: ארגון שונה של הסביבה הפיזית של הגן אפיית חלות או עוגה ארוחת עשר מיוחדת וחגיגית משחקים שונים, בהם משחקים רק ביום שישי כלי שולחן מיוחדים ותחפושות שמעודדים שילוב "ארוחת שבת" בפינת הבית "בגדי שבת" לבובות בפינה למשחק סוציו-דרמטי חלוקת ילדי הגן ל"מארחים" ו"מתארחים", במקום אבא ואמא של שבת הכנת שירון של שירי שבת של הגן, כולל פיוטים וניגונים קלסר "השבת שלנו" עם ציון "התבלין המיוחד" של כל מפשחה, אשר נמסר כל שבוע לילד אחר למילוי ומוחזר לגן ביום ראשון אירוח ילדי גן צמוד לקבלת שבת
  • אלו שירי שבת אתם שרים בגן? מי אוהב את השבת (בליווי הספר, כמובן!) שלום עלייכם מלאכי השלום החמה מראש האילנות הסתלקה (בואי הברוכה/ ח.נ ביאליק) עוד מעט יירד אלינו יום שבת הטוב נרות שבת, נרות שבת לכה דודי לקראת כלה הבה יחד כולנו יחד פני שבת נקבלה כי אשמרה שבת, אל ישמרני

 

 

From the Field

  • הגננת איה ארביב מגן חרוב באילת השחר מספרת - הילדים סיפרו ואיירו את סיפור השבת הפרטי שלהם וכן הזמינו את ילדי הגן המשולב (ילדים אוטיסטים שמשולבים בגן שלנו) לקבלת שבת משותפת.
  • הגננת אנדריאה רחמני מגן אלה במושב עזריקם - בכל יום שישי בקבלת שבת אנו שרים את השיר ואני מציגה את האיורים שבספר, בנוסף ביקשתי מההורים ומהילדים שיכתבו/יציירו איך הם מבלים בשבת - מה הם אוהבים לעשות בשבת בחיק המשפחה שבמהלך השבוע לא יוצא ותליתי בלוח ספריית פיג'מה שיש לי בגן.
  • כותבת לנו הגננת ורדית יפרח מגן שלמה בקריית גת - קיימנו פעילות במרחב, הזמנתי ילד שיבצע בפנטומימה פעילות שיבחר , על הילדים לזהות מהי הפעולה והאם היא מתאימה לשבת או ליום חול או לשניהם. השמעתי מוסיקה נעימה ורגועה והילדים פעלו בהתאם-שבת. ולמשמע מוסיקה קצבית ומהירה הם ביצעו "פעולות "המתאימות לימות החול.
  • הגננת אסתי ספיר גן פרפר-קיבוץ גן שמואל יזמה קבלת שבת משותפת בליווי הספר והשיר יחד עם המחזה וריקוד עם ילדי הגן בבית אבות השייך לקהילה.
  • הגננת סיגל יבזורי ממושב כנף: הילדים סיפרו על חוויותיהם בשבת עם משפחותיהם. דברים שכל אחד מבני המשפחה נוהג לעשות, הרגלים קבועים ומשתנים. דיברנו על ימות השבוע, על הרצף. הילדים מאד עסוקים בגן במה קורה בכל יום, מי עובדת, יש צהרון או לא? דיברנו על אהוד מנור ז"ל, הכנו ספר שירים שלו כשבכל פעם מוסיפים שיר נוסף.
  • אתי גימאני מגן הדקלים בעכו: בעקבות הספר התחלתי מנהג חדש בגן: "מזוודת אבא ואימא של שבת" בכל שבוע מקבלים אבא אימא של שבת מזוודה מלאה בכל טוב הביתה ומחזירים אותה ביום ראשון על תכולתה. המזוודה כוללת: פמוטים, נרות, מטפחת/כיפה, סינר/ציצית, גביע, בקבוקון של יין, סט כלים, ספר אבא/אימא של שבת, מפה לחלות, פרחים וזמירון. בנוסף, יש בכל מזוודה מחברת בה ההורים כותבים במוצ"ש על השבת שלהם- חוויות מהן הילד הכי נהנה וביום ראשון אני מקריאה בפני כל הילדים את מה שכתבו ההורים.
  • שלי קשת ודורית דולינסקי - מספרות על פעילויות בגן עורבני - גן חינוך מיוחד בנתניה: חולקו לילדים אביזרים שונים, כמו: טלפונים, תיקים, סלים, כלי מטבח, בובות וכו'. השמענו מוסיקה קצבית והילדים המחיזו פעילויות שונות שלי ימי חול, באמצעות האביזרים, כגון: בישול, סידורים, לקיחת הילדים (הבובות) לגן וכו'. הפעילות נעשתה בקצב מהיר....כאשר המוסיקה נעצרה, הצגנו יום כלשהו (למשל ראשון), הלכנו "לישון" ...התעוררנו ליום חדש - יום שני וכך הלאה ביצענו פעילויות חול...עד שהגענו לשישי שבת. בימים אלה השמענו מוסיקה רגועה והמחזנו קבלת שבת.
  • פעילות שנערכה בגנים רותם ויפה נוף ברמלה: למדנו בגן על בריאת העולם: הילדים למדו את סדר הבריאה, את ימות השבוע והגענו לשבת - השבת היא אחד הערכים המרכזיים והמשותפים לעם היהודי לדורותיו. למדנו מהי שבת, למה היא שבת מנוחה ולא עובדים? הספר התחבר מאוד יפה לנושא.

מי אוהב את השבת

כתב: אהוד מנור|איורים: מנחם הלברשטט

תרגום לרוסית של ההצעות להורים המודפסות בדפים האחרונים של הספר

 

Кто любит субботу?

Эхуд Манор

 

Дорогие родители!

"Чего не хватало миру [после шести дней Творения]? Отдыха. Пришла суббота, а с ней и покой" (Раши, Берешит, 2:2).

Известная песня Эхуда Манора - "Кто любит Субботу?" – выражает ту большую любовь, которую члены семьи испытывают к субботе. В ней описан контраст между шестью рабочими днями, загруженными работой и учебой, и субботой, позволяющей  прервать рутину повседневных забот, приятно провести время  вместе с семьей и друзьями.

 Занятия в кругу семьи

  • Чем вам нравится суббота? Любите ли вы и ваши дети одно и то же? Совместное чтение песни дает возможность поговорить с детьми о вашем семейном Шаббате: о традициях, общих для всех членов семьи,  и о личных предпочтениях. Вы можете подготовить вместе альбом с рисунками "нашего шаббата", в котором будут люди, с которыми вместе вы обычно проводите время по субботам, а также то, чем вы любите заниматься  в субботу.
  • Книга дает возможность спеть песню вместе с ребенком, рассмотреть иллюстрации и ответить на вопрос: «Кто любит субботу?». Если вы не знаете мелодию, вы можете попробовать набрать в Гугл на иврите        מי אוהב את השבת דורית ראובני

и  прослушать ее.

  • Знают ли ваши дети названия дней недели? Вы можете подготовить вместе недельный календарь. Пусть ваши дети нарисуют то особенное, что символизирует для них суббота. Календарь можно повесить на стене или прикрепить к холодильнику, так, чтобы ваши дети могли  следить и знать, какой сегодня день, и сколько дней осталось до субботы.
  • Песня - это также возможность потанцевать! Вы можете найти картинку, на которой танцует корова Эдна, и придумать движения и сам танец, которые будут сопровождать песню.
  • Какие другие субботние песни вы знаете? Поете ли вы их вокруг субботнего стола? Можно подготовить с детьми семейный песенник с субботними песнями. Не забудьте оставить несколько пустых страниц в конце песенника для песен, которые войдут в семейную коллекцию в дальнейшем!
  • Оригинальные иллюстрации МенахемаХельберштатта отражают слова песни, а также  подчеркивают их значение. Вы можете рассмотреть их и сравнить то, чем  семья занята каждый день, и то, как она проводит субботу. Вы можете предложить вашим детям обратить внимание на выражения лиц персонажей и на каждой странице попытаться определить, что они чувствуют.
  • Ваши дети, конечно, обратят внимание на рыб, которые появляются на различных иллюстрациях. Попросите их показать вам эти рисунки. Нашли ли ли вы летучую рыбу?

Эхуд Манор (1941-2005) - композитор, переводчик, радио- и телеведущий - написал и перевел сотни песен. Родился и вырос в поселке Биньямина, многие  стихи поэт посвятил своей малой родине  и отчему дому. Ведущие музыкальные ансамбли и многие известные певцы исполняли его произведения: "Ахи а-цаирЙехуда" ("Мой младший брат Иехуда"), "Ба-шана а-баа" ("В будущем году"), "Альвай" ("Дай Б-г"), "Эйн ли эрецахерет" ("У меня нет другой страны") и многие другие песни. В 1995 году Эхуд Манор получил приз Союза композиторов Израиля за песенное творчество, а в 1998 году Государственную премию Израиля за уникальный вклад в израильскую песню.