Kindergarten Books > What Happened to the Mulberry Tree?

What Happened to the Mulberry Tree?

Written by Roni Ganor / Illustrated by Einat Peled / Publisher: Kinneret

Distribution: 3,000 copies in 2011

ילדי גן מִרים אוהבים את עץ התות. הם קוטפים ממנו עלים ומאכילים בהם את זחלי המשי שלהם. יום אחד הם רואים כי עומדים לכרות את העץ ולבנות במקומו בניין גדול. האם יוכלו ילדי הגן להציל את עץ התות?

Family Activities

בסיפור גננת אחת וקבוצת ילדים הביאו לשינוי. אלו פעולות יכולים אנו, הורים וילדים, לעשות כדי להפוך את הסביבה שלנו לנעימה יותר, עבורנו ולהנאתם של הדורות הבאים?

Read More   

Classroom Activities

העלילה עשירה ומלווה באיורים רבים והילדים יוכלו להזדהות בקלות עם המסופר. תוכלו לחלק את הקריאה למספר "פרקים" ולשוחח עם הילדים על מה שקרה לעץ התות ולילדי הגן

Read More   

הורים יקרים,

ילדי גן מרים אוהבים מאד את עץ התות. הם קוטפים ממנו עלים ומאכילים בהם את זחלי המשי שלהם. יום אחד מספר להם פועל שהם פוגשים ליד העץ, כי עומדים לכרות אותו ולהקים במקומו בניין גדול. איך יוכלו ילדי הגן להציל את עץ התות?

 עולם מלא חרובים מצאתי (על פי תלמוד בבלי, תענית כג, א)

האגדה מספרת על חוֹנִי המְעַגֵּל שראה איש נוטע חרובים. האיש אמר לחוני שהחרוב ייתן פרי רק בעוד שבעים שנה. התפלא חוֹנִי: האם תזכה אתה לאכול מפירות החרוב? ענה לו האיש: עולם מלא חרובים מצאתי, וכך אני נוטע עבור בנַי ונכדַי. האיש שנטע את החרובים דואג להשאיר עצי פרי לדורות שיבואו אחריו, כפי שקודמיו דאגו לנטוע עצים עבורו ובני דורו. גם ילדי גן מרים דואגים לשמור על עץ התות היקר להם, לא רק להנאתם אלא עבור כל אנשי העיר וילדיה.

פעילות בחיק המשפחה

  •  אלו עצים נמצאים בקרבת הבית שלכם?  קחו נייר וצבעים וצאו החוצה עם ילדיכם ל"טיול אמנות".  טיילו בין העצים , שימו לב לסוגים השונים וציירו אותם על דף.  חפשו את המאפיינים המיוחדים של כל עץ (אצטרובל ומחטים של עץ האורן, צורתו המיוחדת של הברוש, כפות הדקל של עץ הדקל וכד').
  •  כמה תועלת אנו מפיקים מעצים בחיינו!  תוכלו לעבור מחדר לחדר בבית וחפשו דברים שהופקו מעצים – למשל, רהיטים העשויים מעצים שונים, שמן לבישול ולמאור מעץ הזית, יין וצימוקים מהגפן... 
  •  אני ואתה נשנה את העולם...  בסיפור גננת אחת וקבוצת ילדים הביאו לשינוי. לפעמים נדמה כאילו המעשים הקטנים שלנו אינם חשובים, למעשה הם יכולים ל"שנות עולם".  אלו פעולות יכולים אנו, הורים וילדים, לעשות כדי להפוך את הסביבה שלנו לנעימה יותר, עבורנו ולהנאתם של הדורות הבאים?

 גננת יקרה,

ילדי גן מרים אוהבים את עץ התות. הם קוטפים ממנו עלים ומאכילים בהם את זחלי המשי שלהם. יום אחד מספר להם פועל שהם פוגשים ליד העץ, כי עומדים לכרות אותו ולהקים במקומו בניין גדול. איך יוכלו ילדי הגן להציל את עץ התות? הספר מזמן נושאים רבים לשיחה, העלילה עשירה ומלווה באיורים רבים והילדים יוכלו להזדהות בקלות עם המסופר. תוכלו לחלק את הקריאה למספר "פרקים" ולשוחח עם הילדים על מה שקרה לעץ התות ולילדי הגן.

"עולם מלא חרובים מצאתי"

האגדה מספרת על חוֹנִי המְעַגֵּל, שראה איש נוטע חרובים. האיש אמר לחוני שהחרוב ייתן פרי רק בעוד שבעים שנה. התפלא חוֹנִי: האם תזכה אתה לאכול מפירות החרוב? ענה לו האיש: עולם מלא חרובים מצאתי, וכך אני נוטע עבור בנַי ונכדַי (תלמוד בבלי, תענית כג, א). האיש שנטע את החרובים דואג להשאיר עצי פרי גם לדורות שיבואו אחריו. גם ילדי גן מרים דואגים לשמור על עץ התות היקר להם, עבור אנשי העיר וילדיה. 

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • תפקידם של העצים בעולם: העצים נותנים פרי וצל, מקשטים את הסביבה ומשמשים בית לציפורים. בנוסף לכך תורמים העצים לאיכות האוויר שלנו, מפני שהם פולטים חמצן אותו אנו נושמים. במשך כמה שנים גדל עץ? ואיך יודעים בן כמה הוא? אם יזדמן לכם לראות חתך רוחב של גזע עץ, תוכלו להראות  לילדים את הטבעות הולכות ומתרחבות. גילו של העץ, כמספר הטבעות שעל גזעו.
  • ילדי גן מרים מעלים טיעונים חשובים מדוע אין לכרות עץ. עוד בגן העדן ניתן לאדם תפקיד לשמור על העולם הסובב אותו – בלשון התורה "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָה" (בראשית ב, טו). הוא הצטווה לעבוד ולשמור על גן העדן, על העצים והצמחים שבו. בכרמל נשרפו השנה עצים רבים מאד. מומחים מעריכים כי יחלפו עשרות שנים עד שיושלם שיקום החי והצומח בכרמל. כיצד נוכל אנו לשמור על העצים והצמחים שאנו פוגשים בסביבת המגורים ובטיולים?
  • סיפורי עצים: האם עומד בקרבת הגן עץ, שאתם משחקים לידו, או מכירים סיפור שקשור בו (לדוגמא: מי נטע אותו, היכן הוא נמצא וכו')?  הצטלמו ליד העץ וכתבו ליד התמונה את סיפורו של העץ. 
  • "מזחל לפרפר": עץ התות מספק מזון לזחלי המשי. הזחלים מתגלמים בקורי משי והופכים לפרפרים. בעונת האביב אפשר לראות פרפרים, ואולי גם זחלים על השיחים והעצים בקרבת הגן. אם אתם מגדלים זחלי משי בגן, תוכלו לצפות בתהליך מקרוב.
  • מנהגים בגן: בגן מרים גדלו והתחנכו דורות של ילדים. ילדי הגן נהגו לקטוף עלי תות, ו"לבקר" את העץ בטיולים. אילו מנהגים יש בגן שלנו? מה אנו נוהגים לעשות בגן באופן קבוע? מה אנו אוהבים בגן וגאים בו?   הזמינו את הילדים לשאול את הוריהם אם זכורה להם הגננת שלהם, ומה אהבו לעשות בגן.  
  • "אני ואתה נשנה את העולם":  ילדים ושינוי חברתי בסיפור מצליחים גננת אחת וקבוצת ילדים להביא לשינוי. שירו את השיר "אני ואתה נשנה את העולם" יחד בגן.  הדגישו את האמונה שכל אחד, אפילו ילד, יכול להביא לשינוי.
  • הבשורה על כריתת עץ התות מעציבה מאד את ילדי גן מרים. גם הגננת אומרת: "קשה לי להאמין שנוכל לשנות את הגזרה". אפשר לעצור את הקריאה ולשוחח: מהי "גזרה"? חשבו אתם, מה אפשר לעשות כדי לשמור על העץ מפני הכורתים?  מה דעתכם על הרעיונות השונים שמעלים הילדים בסיפור? האם אתם יכולים להציע להם רעיונות נוספים? 
  • הגננת מרים מבקשת מילדי הגן להסביר "למה אסור לכרות את עץ התות". את הדברים היא כותבת במכתב אל ראש העיר. בשלב זה אפשר להפסיק את הקריאה, ולבקש מילדי הגן שלנו לעזור לילדי גן מרים לנסח את המכתב ולומר, מדוע חשוב לשמור על עץ התות?
  • ילדי גן מרים הציעו לכתוב שלטים גדולים ובהם סיסמאות הקוראות לשמור על עץ התות. חשבו על נושא אשר יקר לליבכם וחברו סיסמה שתבטא את דעתכם. נושאים לדוגמא: גאווה ושייכות לגן, שמירה על הסביבה, עזרה לזולת ועוד. ילדי גן מרים הריעו "כיפאק לעדולם". הריעו גם אתם לאדם שעוזר לכם  בגן, למשל לחשמלאי שנכנס לתקן תקלה, ועוד.
  • רְשׁוּת הָרַבִּים עץ התות, אותו ביקשו לכרות, נמצא ב"רְשׁוּת הָרַבִּים" - כלומר בשטח ששייך לציבור כולו. ב"רְשׁוּת הָרַבִּים" ישנם כללים שונים מאשר בבית הפרטי שלנו. אנו מתנהגים בה מתוך התחשבות באנשים אחרים, ומה שנמצא שם שייך לכולם ואינו שייך לאדם אחד בלבד. מה עושים כאשר אנחנו רואים ב"רְשׁוּת הָרַבִּים" דבר מרגיז או מצער? איך אפשר להשפיע על החלטות שנוגעות לכולם? ילדי הגן כותבים מכתב לראש העיר, אך ודאי קיימות גם דרכים נוספות. 
  • אילו מקומות ש"שייכים לכולם" יש בשכונה או בעיר שלכם? בחרו מקום ציבורי בסביבת הגן. איך מתנהגים ב"רְשׁוּת הָרַבִּים"? צאו אל המקום והתבוננו כיצד מתנהגים האנשים שנמצאים בו. חשבו על "כללי התנהגות" מקובלים במקום שבחרתם: מה עושים בו, ומה לא עושים בו. 
  • אילו דרכים עומדות לרשותנו כדי להשפיע על הסביבה, או כדי לתקן דבר שעלול להפריע ב"רְשׁוּת הָרַבִּים"? אם קרה לכם מקרה בו הייתם שותפים לשינוי או תיקון במקום ששייך לכולם, ספרו על כך לילדים.
  • משחק "הטרקטוריסט החכם": ישנם מצבים במשחק או במציאות, שנדמה שאין להם פתרון. כל אחד מציג את הדעה שלו, ונראה שלא ניתן להמשיך מכאן הלאה. הילדים רצו את העץ, העירייה רצתה לכרות אותו כדי לבנות בית, ולרגע הרגישו כולם שאין פתרון למצב. בסוף הסיפור מתגלה דרך שלישית, מפתיעה וחכמה: טרקטור גדול מעביר את העץ לחצר הגן. אולי יש לכם בגן טרקטור חכם כזה, איתו תוכלו "להתייעץ" ולהציע פתרונות למצבים בהם כל אחד מתעקש על העמדה שלו.

From the Field

מה קרה לעץ התות

רוני גנור

תרגום לרוסית של ההצעות להורים מודפסות בעמודים הראשונים של הספר

 

Что случилось с шелковичным деревом?

Рони Ганор

Дорогие родители!

Дети из садика Мирьям очень любят свое шелковичное дерево. Они срезают с него листья

и кормят ими гусениц шелкопрядов. Однажды работник, которого они встретили около

дерева, рассказал им, что дерево собираются спилить, и на его месте построить большой

дом. Как смогут детсадовцы спасти свое дерево?

Я застал на свете рожковые деревья (Вавилонский Талмуд, Таанит, 23а) .

В одном предании рассказывается о Хони Ха-Меагеле, который увидел человека, который

сажал рожковые деревья. Этот человек сказал Хони, что рожковое дерево даст плоды

только через семьдесят лет. Удивился Хони: разве дождешься ты попробовать плодов

этого дерева? Ответил ему этот человек: «Я застал на свете рожковые деревья. Так же как

предки мои вырастили их для меня, так и я выращу их для своих потомков» Человек,

который сажал рожковые деревья, заботился о том, чтобы оставить деревья и их плоды

для будущих поколений так же, как его предки заботились о том, чтобы посадить деревья

для его поколения.

Дети из садика Мирьям также хотят сохранить дорогое для них дерево не только для себя,

но и для всех горожан и детей города.

Занятия в кругу семьи

Какие деревья растут рядом с вашим домом? Возьмите бумагу и краски и выйдите с

детьми на «творческую прогулку». Прогуляйтесь среди деревьев, обратите внимание на

разные породы деревьев, зарисуйте их на бумаге. Поищите особенности каждого дерева

(шишки и иголки у сосны, особая форма кипариса, листья финиковой пальмы и т.п.)

Как много пользы приносят нам деревья! Пройдите по своей квартире и поищите

предметы, сделанные из дерева, например, мебель из разных сортов дерева, растительное

масло, особенно оливковое, вино и изюм с виноградной лозы.

Мы с тобой изменим мир… В рассказе одна воспитательница и группа ребятишек

сумели изменить положение дел. Иногда кажется, что наши маленькие усилия не важны,

но в действительности они могут «изменить мир» Что мы, родители и дети, можем

сделать, чтобы превратить окружающую нас среду в более приятную для нас и для

будущих поколений?

“У ребенка богатое воображения от рождения, и можно воспитать и направить

его вкусы в нужном направлении. Но для этого нужна не слепая вера в его

целомудрие, но знания и умение использовать гибкость его вкусов и

интересов”.

(Лея Гольдберг, 1978)

Детские книги обогащают мир детей, учат их тому, что хорошо и что плохо, что

стоит делать и что не стоит, дают им новые идеи и углубляют их знания о себе

и об окружающем мире. Взрослый, открывающий ребенку мир через детскую

литературу, может повлиять на мышление слушающего его чтение ребенка,

дать ребенку кроме любви к книге знания о мире, привить навыки поведения и

универсальные ценности.