Kindergarten Books > Yael’s Independence Day

Yael’s Independence Day

Written by Rivka Elizur / Illustrated by Orna Smorgonski / Publisher: Kinneret

Distribution: 3,000 copies in 2011

יעל הלכה עם אבא ואמא לחגיגות יום העצמאות. כשהם הציעו לתת לה יד, היא סירבה: “אני לא תינוקת, אני בעצמי!” ואולם לאחר שהביטה בשמים במופע הזיקוקים, פתאום לא מצאה את אבא ואמא. יעל התנהגה בצורה עצמאית ופנתה לשוטר לעזרה. האם טעתה יעל כשביקשה עצמאות?

Family Activities

יעל והוריה יוצאים בערב יום העצמאות לחגוג עם תושבי העיר ולצפות במופע זיקוקי דינור. היא רואה מסביב מרפסות מקושטות. האם גם היישוב שלכם "מתקשט" לכבוד החג? איך מציינת ...

Read More   

Classroom Activities

כמו יעל, הרבה ילדים צעירים מבקשים עצמאות. הם לומדים להתלבש לבד, לסדר את הצעצועים, לעזור לחבר ועוד. ניתן לשוחח איתם על עצמאות, ולציין את כל אותם הדברים שפעם לא ידעו, ...

Read More   

הורים יקרים,

יום העצמאות של יעל מספר על ילדה שיוצאת עם הוריה לחגיגות יום העצמאות במרכז העיר.

יעל מבקשת "אני בעצמי" ואינה רוצה לתת יד לאבא ולאמא. כאשר יעל מביטה אל מופע הזיקוקים בשמים, קורה מקרה לא נעים: היא הולכת לאיבוד! מה תעשה יעל? ביום העצמאות אנו חוגגים את הקמת מדינת ישראל בשנת תש"ח. כמו יעל, ילדים רבים מתקשים להבין מושגים רחוקים כמו עצמאותה של מדינה. הסיפור מציג את השאיפה של יעל לעצמאות במקביל לעצמאות של ישראל, וכך מקרב ומדגים את המושג לילדים.

פעילות בחיק המשפחה

  •  יעל יוצאת עם הוריה בערב יום העצמאות לחגוג עם תושבי העיר ולצפות במופע זיקוקי דינור. היא רואה מסביב מרפסות מקושטות בפרחים, בדגלים ובתמונות של מנהיגי העם. האם גם היישוב שלכם "מתקשט" לכבוד החג? איך מציינת המשפחה שלכם את יום העצמאות?
  •  אבא של יעל מסביר לה שלא תמיד היתה לנו מדינה, ושפעם הבריטים שלטו בארץ. יום העצמאות הוא הזדמנות לשתף את ילדיכם בקשר של משפחתכם עם מדינת ישראל. האם תמיד דיברתם בשפה העברית? האם אתם, או הוריכם, נולדתם במקום אחר?  אפשר להתבונן במפת העולם, לאתר את המדינה שמשפחתכם הגיעה ממנה ולציין את הדרך הארוכה ממנה למדינת ישראל.
  •  "אם תרצו אין זו אגדה!" המילים של בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, מזכירות לנו שאם יש אמונה ורצון, ביכולתנו להתגבר על מכשולים רבים ולהיות עצמאיים: כל אחד מאיתנו, וכולנו יחד במדינה שלנו.  יעל נחושה ללכת לבד ולעשות דברים בעצמה. כמוה, ילדים רבים מבקשים להיות עצמאיים. הם לומדים להתלבש ללא עזרה ולהתרחץ לבד, לעזור בבית, להעסיק את עצמם ועוד.  ניתן לשוחח עם ילדיכם על המאמצים שלהם להשיג עצמאות, ולציין את כל אותם הדברים שפעם לא ידעו, ושהיום הם מסוגלים לעשות. 
  • תוכלו להכין יחד עם ילדיכם רשימה מצוירת של הדברים שהם מסוגלים לעשות לבד.  בהמשך, ניתן לצייר רשימה נוספת של דברים חדשים שהם היו רוצים לעשות בעצמם. אפשר לתמוך במאמציהם, להזכיר להם את המילים של הרצל, ולעודד אותם לעצמאות! 
  •  ילדים עצמאיים הם ילדים שיודעים גם להיזהר. זה חשוב מאוד! הסיפור  מזמן שיחה על זהירות ושמירה על עצמנו.  אפשר לחפש בספר את התמונה שבה יעל מאבדת קשר עין עם אבא ואמא. איך לדעתכם היא מרגישה? איך אמא ואבא הרגישו, כשהם שמו לב שיעל אינה עומדת לידם? זו הזדמנות להזכיר לילדיכם כללי זהירות ולהסביר להם מה עושים אם הולכים לאיבוד. למי פונים לעזרה? איך מוצאים את אבא או את אמא?
  •  משפחות רבות מטיילות בארץ ביום העצמאות. נסו להיזכר עם ילדיכם בטיולים משפחתיים שלכם.  אפשר לצייר את המקומות שביקרתם בהם, לשלב תצלומים, אם יש, ולהכין אלבום תמונות משפחתי של "ארץ ישראל שלי".

גננת יקרה,

"יום העצמאות של יעל" מספר על ילדה שיוצאת עם הוריה לחגיגות יום העצמאות בעיר.

יעל מבקשת "אני בעצמי" ואינה רוצה לתת יד לאבא ולאמא.  כאשר יעל מביטה אל מופע הזיקוקים בשמים, קורה מקרה לא נעים: היא הולכת לאיבוד! בחן ובחכמה מביאה הסופרת רבקה אליצור סיפור על ילדה עצמאית במדינה עצמאית.

הסופרת רבקה אליצור עלתה בילדותה מברטיסלבה (כיום היא בירת סלובקיה) התגוררה בירושלים, עבדה כמורה וכתבה סיפורים רבים לילדים."יום העצמאות של יעל" ראה אור לראשונה בשנת 1964 תחת השם "סיפור על יעל בחג העצמאות לישראל", בקובץ הסיפורים "שלום לך אורחת".

 "יום העצמאות של יעל" נותן לנו הזדמנות להתייחס למושג העצמאות ולחגיגת חג העצמאות בגן.  חג שמח!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  •  "אם תרצו אין זו אגדה!" המילים של בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, מזכירות לנו שאם יש אמונה ורצון, ביכולתנו להתגבר על מכשולים רבים ולהגשים חלומות. הרצל ראה בדמיונו יהודים מכל העולם מתאספים יחד ומקימים מדינה עצמאית בארץ ישראל. חלומו של הרצל התגשם. אלו שאיפות וחלומות יש לילדי הגן שלכם? הילדים יוכלו ליצור דגמים או ציורים של החלומות שלהם, אותם תציגו בתערוכת תקווה ואופטימיות – אם תרצו, אין זו אגדה!
  •  "אני בעצמי!" כמו יעל, הרבה ילדים צעירים מבקשים עצמאות. הם לומדים להתלבש לבד, לסדר את הצעצועים, לעזור לחבר ועוד.  ניתן לשוחח איתם על עצמאות, ולציין את כל אותם הדברים שפעם לא ידעו, והיום הם מסוגלים לעשות. 
  •  ילדים עצמאיים הם ילדים שיודעים גם להיזהר. הסיפור על יעל מזמן שיחה על זהירות ושמירה על עצמנו.  אפשר לחפש בספר את התמונה בה יעל מאבדת קשר עם אבא ואמא. איך לדעתכם היא מרגישה? איך אמא ואבא הרגישו, כשהם ראו שיעל לא עומדת לידם?  האם קרה פעם לאחד מילדי הגן, שהלכו לאיבוד?  ניתן לקשר את המצב אליו נקלעה יעל עם הציווי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם", אותו למדו הילדים מהסיפור "הדב מרגיש לא טוב".
  •  "כל הארץ דגלים דגלים"  יעל יוצאת עם הוריה בערב יום העצמאות לחגוג עם תושבי העיר ולצפות במופע זיקוקי דינור. מרפסות הבתים מקושטות בפרחים, דגלים ותמונות של מנהיגי העם. איך הגן שלכם מתקשט לכבוד החג? שתפו את הילדים בתכנון וקישוט הגן.  אל תשכחו לקשט גם את החצר והכניסה לגן!
  • איך אתם חוגגים את חג העצמאות בגן?  האם אתם שותפים לאירועים קהילתיים, כגון חגיגות כל הגנים ביישוב?  אולי אתם מצטרפים לטקס בבית ספר שכן?  האם אתם עורכים "סעודת חג" בגן?  אם כן, מה נהוג לאכול בסעודה?  האם "אוכל ישראלי" מסתכם בפלאפל בפיתה, או כולל גם מאכלים מעדות שונות, אותם הביאו עולים ממדינות שונות?  
  • "וקבץ פזורנו מבין הגוים..."  יום העצמאות הוא הזדמנות נהדרת לשתף את הילדים בסיפורי עלייה אישיים של חברי קהילת הגן. האם כל ילדי הגן מדברים רק עברית בבית?  האם יש ילדים, הורים או סבים (או גננות!) אשר עלו ארצה ממדינות רחוקות? אפשר לחלוק סיפורי עלייה, להסביר את משמעות הביטויים "דור ראשון", "דור שני" וכד', ולחגוג את כל תושבי המדינה שלנו - "ישראלים מלידה" ו"ישראלים מבחירה". זו גם הזדמנות להזכיר לילדים סיפורי אבות מהתנ"ך ובפרט את הדמות של אברהם אבינו, "העולה הראשון"  אשר עלה לארץ ישראל בעקבות הקריאה "לך לך..."
  • האיורים היפים של ארנה סמורגונסקי מראים את העושר והגיוון באנשי העיר של יעל.  לקראת יום העצמאות אפשר להזמין את הורי הגן ל"ערב עדות" ולחגוג יחד את המשותף והייחודי במדינתנו.  אפשר לחלוק חוויות, סיפורים ושירים מארצות אחרות יחד עם שירי ארץ ישראל.
  • חג העצמאות מחבר בין המורשת לבין המציאות בת-זמננו.  זהו חג חדש, המציין את העצמאות המדינית של ישראל לאחר אלפי שנות גלות.  אלו שירים ותפילות משולבים ביום זה בגן?  (שירי ארץ ישראל, התפילה לשלום המדינה, התקווה, שירי הלל ושבח ...)
  •  "קום והתהלך בארץ"  משפחות רבות מטיילות בחיק הטבע ביום העצמאות. אפשר לתלות על קיר הגן מפה גדולה של ישראל ולבקש מהילדים וההורים לשלוח תמונות ותיעוד של טיולים שערכו בארץ.  הצמידו את התמונות למקומות המתאימים במפה, כדי ליצור מפה של טיולי קהילת הגן.  אל תשכחי להוסיף גם תיעוד של אחד הטיולים שלך!
  •  "ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת, מי בנה ומי נטע? כולנו ביחד" משחק "בונים מדינה": הציעו לילדים לבנות דגם של הישוב שלכם. כיצד הוא בנוי ומה יש בו (כבישים, גנים, ספריה, היכל תרבות, קניון, בתי מגורים, גני משחקים, בית עירייה...)? ניתן לחלק את הילדים לקבוצות, כאשר כל קבוצה תבנה חלק מן הדגם, ויחד יכינו דגם של יישוב שלם. אם תשלחו אלינו תמונות של הדגמים שבניתם, נשמח להציג אותם באתר. (סיפור ילדים מתאים לפעילות זו:  "מדינה של ילדי הגן" מאת אמונה אלון.)

From the Field

יום העצמאות של יעל

רבקה אליצור

תרגום לרוסית של ההצעות להורים המודפסות בעמודים הראשונים של הספר

ЧТО СЛУЧИЛОСЬ С ЯЭЛЬЮ

В ДЕНЬ НЕЗАВИСИМОСТИ ИЗРАИЛЯ

Ривка Элицур

Дорогие родители!

В книжке «Что случилось с Яэлью в День Независимости Израиля» рассказывается о маленькой девочке, которая идет с родителями в центр города праздновать День Независимости. Яэль говорит «Я сама» и не хочет дать ручку папе или маме. Когда Яэль смотрит на фейерверк, случается что- то неприятное: она теряется. Что Яэль будет делать?

В День Независимости мы празднуем создание Государства Израиль в 1948 году. Многим детям также, как и Яэль, трудно понять такое далекое от них понятие как независимость государства. Рассказ представляет стремление Яэли к самостоятельности параллельно с рассказом о независимости Израиля, и на этом примере облегчает это понятие для детского восприятия.

Занятия в кругу семьи

1. Яэль идет с родителями вечером отпраздновать День Независимости и посмотреть фейерверк. Она видит вокруг балконы, украшенные цветами, флагами и портретами Теодора Герцля и президента страны. То место, где вы живете, тоже украшают к празднику? Как отмечает ваша семья День Независимости?

2. Папа Яэль объясняет ей, что не всегда было у нас государство, когда-то управляли нашей страной англичане. День Независимости дает вам возможность рассказать вашим детям о связи вашей семьи с историей Государства Израиль. Всегда ли вы говорили на иврите? Родились ли вы или ваши родители в другой стране? Можно рассмотреть карту мира, найти на ней ту страну, из которой приехала ваша семья, и показать, какой долгой была дорога оттуда в Израиль. 2

3.«Если захотите, это не будет сказкой» эти слова Беньямина Зеева Герцля, провозвестника государства, напоминают нам, что если есть вера и желание, мы можем преодолеть все препятствия и стать самостоятельными: каждый из нас и все вместе в своей стране. Яэль очень хочет идти сама и все делать самостоятельно. Так же, как и она, многие дети стремятся к самостоятельности. Они учатся одеваться и умываться без посторонней помощи, помогать по дому, самим находить себе занятия и т.п. Можно поговорить с детьми об их старании достичь самостоятельности, вспомнить то, что раньше они не умели, а теперь умеют делать. Можно приготовить вместе с детьми иллюстрированный список дел, которые они умеют делать самостоятельно. Можно приготовить такой же список дел, которые они хотели бы делать сами. Можно поддержать их в желании быть независимыми, напомнив им слова Герцля.

4.Самостоятельные дети – это дети, которые умеют быть осторожными. Это очень важно! Рассказ дает возможность поговорить с детьми о том, как предостеречь себя от опасностей. Можно найти в книжке картинку, на которой Яэль теряет из виду маму и папу. Как, по вашему мнению, она себя чувствует? Что почувствовали мама и папа, когда увидели, что Яэли нет рядом с ними? Это возможность напомнить детям о правилах безопасности и объяснить им, что надо делать, если потеряешься, к кому обратиться за помощью, как найти папу или маму.

5.Многие семьи путешествуют по стране в День Независимости. Вместе с детьми постарайтесь вспомнить ваши семейные поездки. Можно нарисовать те места, в которых вы побывали, использовать фотографии, если они остались, и приготовить семейный альбом на тему «Моя страна Израиль». Желаем вам приятного чтения и интересной беседы!